Roddy Frame
gaf de jaren 80 kleur met zijn band Aztec Camera. De band uit Glasgow
maakte met High Land, Hard Rain (1983) en Knife (1984) twee klassiekers,
die tot op de dag van vandaag relevant en urgent klinken en samen met
het debuut van Lloyd Cole & The Commotions behoren tot de
smaakmakers van het decennium.
Aztec Camera
zou tussen 1987 en 1995 nog vier platen maken, maar hiervan benaderde
eigenlijk alleen Stray uit 1990 het niveau van de twee illustere
voorgangers. Sinds het eind van de jaren 90 maakt Roddy Frame soloplaten
(al was hij ook binnen Aztec Camera de enige muzikant die er echt toe
deed); helaas met grote tussenpozen. Van North Star (1998), Surf (2002)
en Western Skies (2006) heb ik vooral Surf heel erg hoog zitten, maar
alle drie zijn ze van het hoge niveau dat we inmiddels van Roddy Frame
mogen verwachten.
Het geldt
ook weer voor het onlangs verschenen Seven Dials. Waar Roddy Frame in
zijn Aztec Camera tijd niet vies was van lichtvoetige popliedjes, maakt
hij op zijn soloplaten tot dusver vooral singer-songwriter muziek die
herinnert aan de groten uit de jaren 70, met Paul McCartney voorop.
Het na een
stilte van maar liefst acht jaar verschenen Seven Dials opent uiterst
sober, maar kiest in de tweede track voor een voller geluid, dat de
zonnige klanken van Aztec Camera naar de Amerikaanse West Coast haalt.
In de tracks die volgen schakelt Roddy Frame constant tussen sobere
folksongs en wat uitbundigere popliedjes, al overheersen de wat meer
ingetogen songs. Roddy
Frame doet in deze songs nog steeds denken aan Paul McCartney in
grootse vorm, maar ook de vergelijking met Elvis Costello dringt zich
meerdere malen op.
Seven
Dials klinkt op het eerste gehoor niet als een plaat die veel opzien zal
baren. De popliedjes van Roddy Frame zijn op het eerste gehoor degelijk
en aangenaam, maar niet erg vernieuwend of bijzonder. Zoals zo vaak bij
Roddy Frame komt de echte erkenning pas na een paar luisterbeurten. Dan
blijkt dat de popliedjes op Seven Dials met geen mogelijkheid uit je
hoofd zijn te krijgen en dan blijkt ook dat alle namen die opdoken bij
eerste beluistering van Seven Dials plaats hebben gemaakt voor slechts
één naam: Roddy Frame.
Na
herhaalde beluistering blijkt niet alleen hoe onweerstaanbaar de
popliedjes van Roddy Frame zijn, maar ook hoe veelzijdig ze zijn. De
meer ingetogen songs op de plaat lijken misschien in eerste instantie
eenvoudige folksongs, maar wat heeft Roddy Frame er weer veel in
verstopt. Deels in de subtiele instrumentatie, deels in zijn bijzondere
manier van zingen en deels in de songstructuren die veel complexer zijn
dan je bij eerste beluistering zult vermoeden.
Ik had
zoals gezegd vooral Surf uit 2002 hoog zitten, maar Seven Dials kan de
concurrentie met deze plaat aan, al is het maar omdat Roddy Frame
eigenlijk alleen maar beter gaat zingen.
Een week
of wat geleden bejubelde ik de songwriting skills van een nog jonge
Roddy Frame bij mijn bespreking van de reissue van Aztec Camera’s High
Land, Hard Rain. Het 31 jaar later verschenen Seven Dials laat horen dat
Roddy Frame zich sindsdien nog veel verder heeft ontwikkeld. Het levert
een plaat op van een zeldzame klasse. Het is een plaat die ik al een
tijdje koester en dat gaat voorlopig niet meer veranderen.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'English garden':
https://www.youtube.com/watch?v=BrlHMi72N-M
No comments:
Post a Comment