Kijk naar
het lijstje platen dat de Amerikaanse muzikant Joe Henry inmiddels op
zijn naam heeft staan en je kunt alleen maar concluderen dat het een
bijzonder indrukwekkend lijstje is.
Dit lijstje
wordt alleen maar indrukwekkender wanneer je er het lijstje met de
platen die Joe Henry de afgelopen 15 jaar produceerde aan toevoegt.
Henry maakte
zelf prachtplaten als Short Man’s Room, Trampoline, Scar, Tiny Voices,
Civilian en Blood From Stars en produceerde ook nog eens sleutelplaten
van onder andere Aimee Mann, Solomon Burke, Bettye LaVette, Carolina
Chocolate Drops, Ramblin' Jack Elliott, Elvis Costello, Over the Rhine
en Lisa Hannigan.
Door zijn
productiewerk lijkt Joe Henry wat minder actief als muzikant, maar dat
valt eigenlijk erg mee. Invisible Hour is immers al weer de zesde plaat
van Joe Henry in het huidige millennium en dat is een zeer acceptabele
score.
De muziek
van Joe Henry wordt vooralsnog in betrekkelijk kleine kring gewaardeerd
en dat zal met Invisible Hour waarschijnlijk niet gaan veranderen. Dat
is aan de ene kant jammer, want de platen van Joe Henry zijn van een
opvallend hoog niveau. Aan de andere kant is het ook wel goed, want Joe
Henry maakt niet alleen muziek van hoog niveau, maar ook muziek die geen
concessies doet.
Invisible
Hour is in alle opzichten een typische Joe Henry plaat. De songs op
Invisible Hour zijn uiterst ingetogen, stemmig en vaak wat weemoedig.
Joe Henry is in vocaal opzicht te omschrijven als een mix van Bob Dylan,
Tom Waits, Elvis Costello, Van Morrisson en Randy Newman en ook in
muzikaal opzicht zijn deze vijf namen relevant.
Ook op
Invisible Hour maakt Joe Henry weer muziek met vooral invloeden uit de
folk, hier en daar aangevuld met invloeden uit de blues, country, rock
en jazz. Het kon in het verleden nog wel eens spoken op de platen van
Joe Henry, maar zijn nieuwe plaat is vooral ingetogen. Akoestische
gitaar en de steeds mooier wordende stem van Joe Henry staan centraal op
de nieuwe plaat van de Amerikaan, maar zoals altijd wordt het sobere
geluid vervolgens prachtig ingekleurd met andere instrumenten, waarvoor
ook dit keer topmuzikanten als Jay Bellerose en Greg Leisz komen
opdraven. Hiernaast maakt Henry’s zoon Levon indruk door prachtige
blazers toe te voegen aan het fraaie geluid op Invisble Hour.
Joe Henry is
op Invisible Hour naast muzikant ook verhalenverteller en hier neemt
hij de tijd voor. Als een song bijna negen minuten moet duren om het
hele verhaal te vertellen duurt deze song ook bijna negen minuten. Het
zijn verhalen vol emotie die de mooie songs van Joe Henry voorzien van
extra diepgang en glans.
Joe Henry
maakt nog altijd muziek die tegenwoordig helaas veel te weinig meer
wordt gemaakt. Het is muziek waarin alle ruimte is voor muzikaal en
vocaal vakmanschap, maar emotie en zeggingskracht zijn minstens even
belangrijk.
Zoals altijd
moest ik in eerste instantie vooral wennen aan de nieuwe plaat van Joe
Henry, maar langzaam maar zeker is het weer een trouwe metgezel geworden
die het vooral laat op de avond uitstekend doet. Joe Henry wordt de
laatste jaren vooral geprezen als producer, maar zijn eigen platen zijn
minstens net zo goed, zo niet beter.
Erwin Zijleman
Je kunt hieronder naar 'Sign' luisteren:
https://www.youtube.com/watch?v=cRp1w8Zqr4g
No comments:
Post a Comment