Het
New Yorkse duo Lucius kon bij de release van haar debuut Wildewoman in
de herfst van 2013 rekenen op de onvoorwaardelijke steun van de
muziekcritici en kreeg alle aandacht van de muziekmedia.
De
bijzondere stemmen van Jess Wolfe en Holly Laessig werden uitvoerig
bewierookt en waren vervolgens een graag geziene gast op flink wat
platen in het indie segment, terwijl de muziek van Lucius voorzichtig
herinnerde aan die van het ook uit New York afkomstige Luscious
Jackson.
De
tweede plaat van Lucius, het in de lente van 2016 verschenen Good
Grief, werd vervolgens lauwtjes ontvangen. De invloeden uit de Phil
Spector girlpop, die op Wildewoman nog zo prominent aanwezig waren,
bleken vervangen door invloeden uit de elektronische popmuziek uit de
jaren 80, terwijl Luscious Jackson als voorbeeld was verruild voor Janet
Jackson en een vleugje Prince.
Ik
vond Good Grief uiteindelijk ook niet zo sterk als het fascinerende
Wildewoman, maar het was zeker geen slechte plaat, al is het maar omdat
Jess Wolfe en Holly Laessig ook dit keer de sterren van de hemel zongen
en grossierden in pakkende songs.
Good
Grief heeft Lucius echter geen goed gedaan, waardoor de deze week
verschenen nieuwe plaat van het duo uit Brooklyn nauwelijks aandacht
krijgt. Nu is NUDES misschien ook niet veel meer dan een tussendoortje,
maar wel een interessant tussendoortje.
Het
is een tussendoortje waarvoor het idee ontstond toen Jess Wolfe en
Holly Laessig op het podium stonden met Roger Waters en de stemmen van
de twee in alle eenvoud mochten schitteren. Het beviel zo goed dat NUDES
het moet doen zonder de zwaar aangezette instrumentatie die de eerste
twee platen van Lucius domineerde en nu echt alles draait om de
fascinerende stemmen van het tweetal uit Brooklyn.
NUDES
bevat een aantal nieuwe bewerkingen van oude songs, een aantal covers
en een aantal nieuwe songs en alle tracks vallen op door een ingetogen
en akoestische instrumentatie. Het geeft Jess Wolfe en Holly Laessig
alle ruimte om te schitteren met hun stemmen en dat doen ze.
Voor
iedereen die, net als ik, onder de indruk was van de vocale
capaciteiten van het tweetal, is het bijna 40 minuten smullen van
geweldige zang. Jess Wolfe en Holly Laessig kunnen prachtig tweestemmig
zingen, maar tekenen niet altijd voor de perfecte harmonieƫn. De stemmen
van de twee kunnen elkaar genadeloos versterken, maar kunnen ook
avontuurlijk tegen elkaar indraaien of alleen schitteren. Het levert in
combinatie met de ingetogen klanken een heel bijzonder geluid op en ik
vind het een prachtig geluid.
Ook
de vorige twee platen van Lucius ontleenden een groot deel van hun
kracht aan de vocale power van het tweetal uit Brooklyn, maar ontdaan
van alle opsmuk klinkt het alleen maar grootser en indrukwekkender.
NUDES is misschien een tussendoortje, maar het kan ook zomaar de beste
plaat van Lucius zijn en het is bovendien een plaat waarop alles samen
komt, want in muzikaal opzicht citeren de songs op de plaat uit een
aantal decennia popmuziek, waarbij Lucius een breed palet bestrijkt dat
varieert van blinkende pop uit de 50s en de 80s tot ingetogen folk.
Negen
songs lang maakt Lucius indruk met gloedvolle pop en roots, maar het
venijn zit in de staart, waarin Lucius samen met niemand minder dan
Roger Waters een emotievolle vertolking van folk klassieker Goodnight,
Irene uit de tenen haalt. NUDES lijkt helaas nauwelijks te worden
opgemerkt, maar wat is dit een mooie en kippenvel plaat.
Erwin Zijleman
Je kunt Nudes hier beluisteren en kopen:
https://ilovelucius.bandcamp.com/album/nudes
Here's the link to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment