Met
name de Britse muziekpers doet al een tijdje heel druk over Goat Girl.
Daar valt ook wel wat voor te zeggen, want de vier jonge meiden uit
Londen, die de twintig nog maar net hebben bereikt, maken opvallende
muziek.
Clottie
Cream (Lottie), Naima Jelly (Naima), L.E.D. (Ellie) en Rosy Bones
(Rosy) verdienden met hun eerste demo’s een platencontract bij het
legendarische Rough Trade label en op dit label is nu het titelloze
debuut van Goat Girl verschenen.
Dit
debuut telt maar liefst 19 tracks en de band uit Londen heeft hier
slechts 40 minuten voor nodig. Het debuut van Goat Girl is hier en daar
van het labeltje punk voorzien, maar met punk heeft het debuut van
Lottie, Naima, Ellie en Rosy echt niets te maken.
De
plaat opent met een filmisch aandoende track met jazzy accenten, waarna
in de tweede track wordt uitgepakt met invloeden uit vooral de
postpunk. Ik moest onmiddellijk denken aan Siouxsie & The Banshees,
maar de songs van Goat Girl schuren ook met grote regelmaat dicht tegen
het vroegere werk van P.J. Harvey aan en raken hier en daar ook aan
uiteenlopende Courtney’s als Courtney Love en Courtney Barnett.
De
band uit Londen geeft gelukkig wel een geheel eigen draai aan deze
invloeden, die de afgelopen decennia al flink zijn uitgemolken en sleept
er bovendien nog flink wat invloeden bij, waarvan ik in ieder geval de
Pixies wil noemen.
De
eigen draai van Goat Girl bestaat bijvoorbeeld uit uit de bocht
vliegende gitaren of juist uit honingzoete koortjes, maar ook jazzy
accenten en een viool die zo lijkt weggelopen uit de country dragen
stevig bij aan het fascinerende geluid van Goat Girl.
Met
19 songs in maar net 40 minuten doet de muziek van de Londense band
uiteraard wel wat gefragmenteerd of op zijn minst wat lo-fi aan, maar
een rommeltje wordt het nergens. In muzikaal opzicht schiet de plaat
alle kanten op, maar omdat de ondertoon donker blijft, klinkt het geluid
van Goat Girl ondanks de enorme variatie consistent.
Vooral
het gitaarwerk op de plaat vind ik heerlijk en het is knap hoe donkere
wolken postpunk in één keer kunnen worden verdreven door flink wat ruwe
country of bluesy rock, waardoor de grauwe Britse industriesteden
onmiddellijk worden verruild voor het Amerikaanse platteland of voor de
Britse blues clubs uit de jaren 60 en 70.
Het
past prachtig bij de wat onderkoelde zang, die het debuut van Goat Girl
voorziet van een heerlijk doom geluid. Echt deprimerend wordt het
echter nooit, al is het maar omdat de band uit Londen ook kan betoveren
met heerlijke koortjes, die de donkere songs van de band opeens iets
lichtvoetigs geven.
Het
debuut van Goat Girl biedt volop ruimte aan uitstapjes buiten de
gebaande paden en kan heerlijk ruw rammelen, maar ook nadrukkelijk het
experiment opzoeken. Zeker niet alle songs op de plaat zijn even sterk,
maar omdat een experimentje van 2 minuten altijd wel uit is te zetten,
houdt Goat Girl je makkelijk bij de les. Het levert al met al een
verrassend en bij vlagen imponerend debuut op; precies zoals de Britse
muziekpers ons al een tijdje probeert te vertellen.
Erwin Zijleman
Here's the link to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment