In de
categorie minder bekend of zelfs miskend talent in het rootssegment deze
week aandacht voor Zoe Muth. De oorspronkelijk uit het Amerikaanse
Seattle afkomstige singer-songwriter schaarde ik op basis van haar twee
eerder verschenen platen (en een minstens even goede EP met covers) al
onder de grote beloften van de Amerikaanse rootsmuziek, maar met haar
nieuwe plaat World Of Strangers is Zoe Muth definitief klaar voor het
grote werk.
Voor de
Nederlandse liefhebbers van Amerikaanse rootsmuziek komt Zoe Muth
misschien wat uit de lucht vallen, maar in Seattle en omstreken heeft de
Amerikaanse singer-songwriter inmiddels een uitstekende reputatie
opgebouwd, die haar onder andere de bijnaam ‘Seattle’s Emmylou’ (Emmylou
Harris natuurlijk) heeft opgeleverd.
Voor World
Of Strangers heeft Zoe Muth datzelfde Seattle overigens achter zich
gelaten, waarna ze zich heeft gevestigd in één van de hoofdsteden van de
Amerikaanse rootsmuziek, Austin in Texas. Haar band The Lost High
Rollers werd versterkt met ervaren krachten uit de muziekscene van
Austin en dat hoor je.
Zoe Muth
maakte tot dusver muziek met folk als belangrijkste bestanddeel, maar
heeft dit inmiddels verruild voor country. World Of Strangers is
voorzien van het rootsgeluid waar Austin bekend om staat en het is een
geluid dat Zoe Muth past als een oude jas.
Op basis van
de bijnaam ‘Seattle’s Emmylou’ had de oplettende lezer waarschijnlijk
al geconcludeerd dat Zoe Muth beschikt over een mooi stemgeluid, maar
met die typering doe je Zoe Muth flink wat tekort. Zoe Muth beschikt als
je het mij vraagt immers over één van de mooiste stemmen in het
rootssegment.
Het is een
stem die steeds weer net wat anders klinkt en hierdoor in meerdere
genres uit de voeten kan. Het is bovendien een stem die warm klinkt,
maar het is ook een stem vol emotie die de luisteraar vastgrijpt en
meeneemt. Het is tenslotte een stem die de prachtige teksten van Zoe
Muth tot leven weet te brengen.
Met een stem
als die van Zoe Muth maak je geen slechte plaat, maar op World Of
Strangers klopt eigenlijk alles. De Austin versie van The Lost High
Rollers zet een oerdegelijk rootsgeluid neer, waarin verschillende
instrumenten mogen schitteren, al staat uiteindelijk alles in dienst van
de stem van Zoe Muth. Invloeden uit de country staan centraal op de
nieuwe plaat van Zoe Muth, maar het is wel country zoals die in Austin
wordt gemaakt, wat betekent dat de gitaren zo af en toe mogen ronken en
de traditionele snik achterwege mag blijven. De vocale capaciteiten van
Zoe Muth zijn inmiddels geprezen, maar ook haar songwriting skills mogen
er zijn.
Op World Of
Strangers maakt Zoe Muth een gelouterde indruk en legt ze de lat hoog
voor al haar concurrenten, inclusief Emmylou en wat mij betreft Lucinda
Williams, aan wie Zoe Muth mij veel vaker doet denken.
En het mooie
is dat deze geweldige rootsplaat voor de afwisseling eens gewoon in
Nederland in de winkel ligt. Wordt 2014 het jaar van de definitieve
doorbraak van Zoe Muth? Op basis van de kwaliteit van World Of Strangers
geef ik haar een hele goede kans.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'Annabelle'
https://www.youtube.com/watch?v=0OGgAo6osxc
No comments:
Post a Comment