Mijn
favoriete plaat van het moment is al vele weken mijn favoriete plaat van
het moment, maar ontbreekt desondanks nog steeds op deze BLOG. Eerst
wilde ik de plaat nog wat langer op me in laten werken om de
superlatieven die ik voor ogen had wat meer onderbouwing te kunnen geven
en vervolgens wilde ik even wachten tot de plaat ook op de streaming
media te beluisteren was. Het
laatste blijft helaas nog altijd beperkt tot slechts één track, maar ik
kan en wil niet langer wachten met het bespreken van mijn favoriete
plaat van het moment.
Ik heb het (natuurlijk) over de titelloze plaat die Natalie Merchant inmiddels al weer enige maanden geleden uitbracht.
Natalie
Merchant dook aan het begin van de jaren 80 op als de charismatische
frontvrouw van 10,000 Maniacs, maar maakt inmiddels ook al bijna 20 jaar
soloplaten. Dit millennium is Natalie Merchant helaas nog niet al te
productief, mede omdat ze het moederschap even belangrijker vond dan
haar muzikale carrière. Na het geweldige Motherland uit 2001 moesten we
het doen met twee platen zonder eigen songs van Natalie Merchant. Zo
bood The House Carpenter’s Daughter uit 2003 plaats aan traditionals,
terwijl op Leave Your Sleep uit 2010 gedichten werden verwerkt tot
songs.
Zowel The
House Carpenter’s Daughter als Leave Your Sleep vind ik prima platen
(Leave Your Sleep vind ik zelfs geweldig), maar er gaat uiteindelijk
toch niets boven de eigen songs van Natalie Merchant. Hiervan staan er
elf op haar nieuwe plaat, die in het verlengde ligt van Tigerlily,
Ophelia en Motherland.
In het
verleden koos Natalie Merchant nog wel eens sporadisch voor uptempo
songs, maar op haar nieuwe plaat domineren de zich langzaam
voortslepende en voornamelijk ingetogen songs. Het zijn songs die
allemaal worden gedragen door de prachtige stem van Natalie Merchant.
Het is een stem die zeker niet onomstreden is, maar persoonlijk vind ik
het nog altijd een van de mooiste en meest expressieve stemmen in de
popmuziek. In tegenstelling tot vroeger is de stem van de Amerikaanse
vaster en warmer (en bij vlagen zelfs soulvol), waardoor het ongemak van
de voormalige criticasters van Natalie Merchant inmiddels toch
grotendeels moet zijn weggenomen.
Het was
even geleden dat Natalie Merchant haar eigen songs aan de plaat
toevertrouwde, maar het zijn nog altijd songs van een bijzonder hoog
niveau. Ook de instrumentatie en de productie van de plaat zijn van
grote klasse, zodat op de nieuwe plaat van Natalie Merchant eigenlijk
niets aan het toeval wordt overgelaten.
Voor de
instrumentatie zijn flink wat muzikanten met nogal uiteenlopende
instrumenten ingeschakeld, waardoor iedere song weer net wat anders
klinkt, al is de muziek op de nieuwe plaat van Natalie Merchant altijd
stemmig en sfeervol, zeker als de strijkers aan mogen zwellen. De
productie van Natalie Merchant zelf is intiem en warmbloedig, waardoor
de plaat aanvoelt als het bekende warme bad, zeker voor de liefhebbers
van haar muziek. De geweldige vocalen doen de rest.
Ik was
zelf direct bij eerste beluistering diep onder de indruk van de nieuwe
plaat van Natalie Merchant, maar sindsdien is de plaat zeker niet minder
geworden. Sterker nog, ook de nieuwe plaat van Natalie Merchant heeft
inmiddels het monumentale van de genoemde drie eerdere soloplaten en het
grootste deel van het werk van 10,000 Maniacs en doet voor geen van
deze platen onder.
Natalie
Merchant was de afgelopen jaren al door menigeen afgeschreven, maar laat
met deze nieuwe en titelloze plaat horen dat ze er nog altijd toe doet.
Natalie Merchant is de 50 inmiddels gepasseerd, maar lijkt met haar
nieuwe plaat begonnen aan haar tweede jeugd. Voor mij een serieuze
kandidaat voor de jaarlijstjes, al zit de eerste helft van het jaar er
nog niet eens op.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'Giving up everything':
https://www.youtube.com/watch?v=Mx5Iq0LTYw0
No comments:
Post a Comment