Eerder dit jaar schreef Wo. al over Grand southern electric op WoNoBloG. Dit maal is het de beurt aan Erwin Zijleman.
De tweede en
derde plaat van de Limburgse band DeWolff (respectievelijk Strange
Fruits And Undiscovered Plants uit 2009 en Orchards/Lupine uit 20110)
heb ik de hemel in geprezen, maar op één of andere manier
heb ik de vierde plaat van het trio, het in 2012 verschenen IV, gemist.
Die plaat
heb ik onlangs, op zoek naar de nieuwe plaat van de band, alsnog
beluisterd en ik kon al snel concluderen dat er ook met de vierde van
DeWolff helemaal niets mis was. Die conclusie gaat ook weer op voor de vijfde plaat van de Limburgers, het onlangs verschenen Grand Southern Electric.
Voor deze
plaat togen de Limburgers naar het Zuiden van de Verenigde Staten, waar
ze samen werkten met Black Keys producer Mark Neill. Grand Southern
Electric klinkt hierdoor misschien net wat Amerikaanser dan zijn
voorgangers, maar heel groot zijn de verschillen niet.
Vergeleken
met de eerste platen van DeWolff hebben de invloeden uit de
psychedelica een stapje terug moeten doen en verder hebben de songs met
een kop en een staart het gewonnen van de wat langer uitgesponnen jams.
Niks mis mee wat mij betreft, want psychedelica is er op het moment al
genoeg en songs met een kop en een staart gaan uiteindelijk langer mee
dan jams.
Wat
gebleven is het feit dat DeWolff nog altijd een bak vol invloeden uit
een ver verleden verwerkt in haar muziek. Het zijn invloeden die stammen
uit een tijd waarin de leden van de band nog lang niet geboren waren en
het zijn zowel invloeden uit de Verenigde Staten als uit het Verenigd
Koninkrijk.
Het zijn
zoveel invloeden dat iedereen er zijn of haar eigen favorieten uit het
verre verleden uit kan pikken. Zo hoor ik zelf vooral invloeden van Deep
Purple (vanwege het orgel) en Led Zeppelin (vanwege de zang), maar fans
van The Allman Brothers Band en Lynyrd Skynyrd horen waarschijnlijk
flink wat van hun favoriete bands in de muziek van DeWolff en zo kan ik
nog wel wat namen noemen.
Wanneer ik
Grand Southern Electric vergelijk met de platen waarmee DeWolff een
paar jaar geleden op de proppen kwam, hoor ik vooral heel veel muzikale
groei. Het gitaarwerk en het nadrukkelijk aanwezige orgeltje klinken
heerlijk en ook de zang is klassen beter dan een paar jaar geleden. Wat
voor de instrumentatie en de zang geldt, geldt ook voor de songs.
DeWolff maakt songs waarvoor de grote voorbeelden van de band zich een
aantal decennia geleden niet geschaamd zouden hebben en het zijn
bovendien songs die veel beter zijn dan die van de concurrenten in het
genre dat wat oneerbiedig '70s retro' wordt genoemd.
Zelf vind
ik DeWolff veel meer dan een retro band. De band laat zich weliswaar
inspireren door de rijke geschiedenis van de rockmuziek (en wie doet dit
niet?), maar geeft uiteindelijk toch haar eigen draai aan al deze
invloeden.
Grand
Southern Electric had ik een aantal decennia geleden al graag in de kast
gehad en pik ik er nu liever uit dan de platen van de hierboven
genoemde bands. Wederom een bijzonder knappe prestatie van de Limburgers
dus.
Erwin Zijleman
Je kunt hier naar Evil mothergrabber'' luisteren
https://www.youtube.com/watch?v=oTmR7yD_jnI
No comments:
Post a Comment