Saturday, 17 August 2024

The Tunnel Is Long. Daneshevskaya

Mini-albums laat ik meestal links liggen, maar wat Daneshevskaya in de zeven tracks op haar mini-album laat horen is zo ontzettend goed dat ik Long Is The Tunnel echt voor geen goud had willen missen.

Ik neem de tips van Paste Magazine heel serieus en maakte deze week dan ook direct ruimte voor het album van de week van de Amerikaanse muziekwebsite, ook al is Long Is The Tunnel van de New Yorkse muzikante Daneshevskaya niet meer dan een mini-album. Het is wel een mini-album dat het alter ego van Anna Beckerman op de kaart zet als een groot talent. De Amerikaanse muzikante maakt indruk met haar stem, met de inkleuring en productie van haar muziek en met het hoge niveau en de veelzijdigheid van haar songs, die alle zeven naar veel en veel meer smaken. Het is heel jammer dat Long Is The Tunnel er al na 21 minuten op zit, maar je kunt er echt eindeloos naar blijven luisteren.

Paste Magazine riep Long Is The Tunnel van Daneshevskaya deze week uit tot album van de week. Het is met slechts zeven songs en maar net iets meer dan 21 minuten muziek meer een mini-album dan een album, maar de zeven songs maakten ook op mij zoveel indruk, dat ik maar eens ben afgeweken van de regel om alleen volwaardige albums te bespreken.

Daneshevskaya is het alter ego van de Amerikaanse singer-songwriter Anna Beckerman, die met de aan haar Russisch-Joodse overgrootmoeder ontleende tweede voornaam zeker niet heeft gekozen voor een makkelijk te onthouden artiestennaam (het op haar bandcamp pagina gebruikte ezelsbruggetje Dawn-eh-shev-sky-uh gaat mij ook niet helpen). Het is wel een naam die ik vanaf nu ga proberen te onthouden, want het mini-album van de Amerikaanse doet uitzien naar veel meer muziek van haar hand.

De muzikante uit Brooklyn, New York, zette aan het begin van 2017 al een eerste song op haar bandcamp pagina, maar tot veel meer dan een handvol songs was ze tot voor kort nog niet gekomen, waardoor haar oeuvre met dit mini-album opeens ruim twee keer zo groot is geworden. Voor haar eerste mini-album schakelde Daneshevskaya maar liefst drie producers in. De namen van Ruben Radlaue, Hayden Ticehurst en Artur Szerejko zeiden me eerlijk gezegd niets, maar ze hebben fraai werk afgeleverd.

In de openingstrack hoor je nog niet zo heel veel van de productie, want het album opent uiterst ingetogen en folky. Het vestigt de aandacht direct op de mooie en aangename stem van Anna Beckerman, die vrij makkelijk overtuigt. Wanneer je dezelfde openingstrack met de koptelefoon beluistert hoor je overigens dat er veel moois verstopt zit in de op het eerste gehoor sobere instrumentatie. Daneshevskaya stapelt op fraaie en bijzondere wijze meerdere lagen klanken op elkaar en doet dit naarmate het album vordert steeds intensiever.

De songs van de Amerikaanse muzikante klinken licht en ruimtelijk, maar in de zeven tracks komen uiteindelijk flink wat instrumenten voorbij, waaronder flink wat keyboards en gitaren (soms subtiel, soms gruizig), maar ook viool, lap steel en in twee tracks de saxofoon van Lewis Evans van de band New Country, Black Road, die Daneshevskaya dit jaar vroeg als support-act tijdens haar Amerikaanse tour.

Toen ik Long Is The Tunnel voor de tweede en derde keer beluisterde vielen de fraaie instrumentatie en productie me veel meer op dan bij eerste beluistering en won ook de uitstekende zang van de muzikante uit Brooklyn aan kracht. Het is al reden genoeg om de naam van Daneshevskaya in het geheugen op te slaan, maar de Amerikaanse muzikante trekt ook de aandacht met bijzonder warm en aangenaam klinkende songs, die je makkelijk overtuigen, maar die ook de fantasie prikkelen door alle bijzondere accenten en wendingen die Daneshevskaya in haar songs heeft verstopt.

Long Is The Tunnel spreekt zeven tracks tot de verbeelding met redelijk verschillende maar toch ook consistent klinkende songs, die zich niet in een hokje laten duwen. Ik vind het persoonlijk jammer dat de muzikante uit Brooklyn zich op Long Is The Tunnel beperkt tot slechts 21 minuten muziek, want in die 21 minuten hoor ik de basis van een sensationeel goed debuutalbum. Dat debuutalbum moet Daneshevskaya dan maar bewaren voor 2024, waarin ze zomaar kan uitgroeien tot een van grote beloften voor de toekomst, al is ze de belofte in de meeste tracks op dit mini-album al ver voorbij.

Erwin Zijleman


https://daneshevskaya.bandcamp.com/album/long-is-the-tunnel

No comments:

Post a Comment