Het is de laatste weken dringen binnen de Britse folk en ook over albums die de grenzen opzoeken van de traditionele Britse folk hebben we niet te klagen. Toch zou ik het debuutalbum van de van oorsprong Schotse muzikante Neev niet laten liggen. Op haar debuutalbum Katherine laat Neev horen dat ze een uitstekende zangeres is en bovendien beschikt over een karakteristiek stemgeluid. Het is al genoeg om het debuutalbum van Neev boven het maaiveld uit te tillen, maar het is ook nog eens een album dat veelzijdig en fantasierijk is ingekleurd en dat bovendien indruk maakt met aansprekende songs, die de tradities van de folk eren, maar die ook zeker buiten de lijntjes durven te kleuren.
Ik ben lang niet altijd gek op Britse folk, maar ik heb de afgelopen weken echt een enorm zwak voor folky zangeressen. Het zijn wel stuk voor stuk folky zangeressen die zich hebben ontworsteld aan het strakke keurslijf van de traditionele Britse folk. Ook Neev heeft dit gedaan op haar uitstekende debuutalbum Katherine.
Neev is het alter ego van de van oorsprong Schotse muzikante Niamh Katherine Downes, die inmiddels een aantal jaren Londen als thuisbasis heeft. Neev is haar fonetisch uitgesproken Ierse voornaam Niamh, terwijl Katherine haar tweede voornaam is, wat zowel haar alter ego als de titel van haar debuutalbum verklaart.
Het is een album waarop Neev in een aantal tracks redelijk dicht bij de traditionele Britse folk blijft, maar ze neemt er ook met enige regelmaat flink afstand van. Dat doet ze door in de instrumentatie hier en daar te kiezen voor wat steviger aangezette klanken, door op opvallende wijze strijkers in te zetten, door subtiel gebruik van elektronica en door haar stem soms in meerdere lagen op te nemen.
Ook wanneer Neev redelijk dicht bij de wat traditionelere Britse folk blijft, maakt ze wat mij betreft makkelijk indruk. Katherine is dan subtiel maar mooi ingekleurd, waarna Neev flink wat indruk maakt met haar stem. Het is een stem die uitstekend past bij het folky repertoire op het debuutalbum van de Schotse muzikante, maar Neev beschikt ook over een zeer karakteristiek stemgeluid en zingt bovendien met veel expressie en emotie.
Ook wanneer de instrumentatie wat uitbundiger is en wat minder netjes binnen de lijnen kleurt, valt vooral de stem van Neev in positieve zin op. Het is een stem waarmee Neev zich wat mij betreft weet te onderscheiden van de meeste van haar concurrenten, maar de Schotse muzikante is meer dan een uitstekende zangeres.
Neev schreef de songs voor haar debuutalbum tijdens de eindeloze corona lockdowns en je hoort goed dat ze de tijd heeft genomen voor het perfectioneren van haar songs. Dat streven naar perfectie hoor je ook in de inkleuring van de songs op Katherine, die steeds weer in positieve zin weet te verrassen. De songs op het debuutalbum van Neev spreken makkelijk tot de verbeelding, maar het zijn ook songs die de fantasie uitvoerig prikkelen en songs die iedere keer dat je ze hoort weer net wat beter zijn.
Ik heb de afgelopen weken flink wat uitstekende albums van Britse folkies gehoord, waaronder die van Josienne Clarke en Lucy Farrell, wat twee gevestigde namen zijn binnen de Britse folk. Nieuwkomer Neev doet met haar debuutalbum echter zeker niet onder door de gevestigde namen. Katherine is in muzikaal opzicht net zo goed als de albums van Josienne Clarke en Lucy Farrell, die zich in muzikaal opzicht ook knap ontworstelden aan het strakke keurslijf van de Britse folk, maar de songs van Neev vind ik misschien wel spannender en ook met haar zang levert de Schotse muzikante een bijzonder indrukwekkende prestatie.
Het is de laatste weken wel flink dringen in het genre, waardoor een debuterende muzikante als Neev makkelijk tussen wal en schip valt, maar het geweldige Katherine verdient absoluut een beter lot. Grote kans dat liefhebbers van eigenzinnige Britse folk direct vallen voor de muzikale en vocale charmes van Neev, maar beluister het album nog een keer en je bent definitief verkocht.
Erwin Zijleman
No comments:
Post a Comment