Saturday, 9 October 2021

Now And Then. Shaye Zadravec

Shaye Zadravec is een jonge Canadese muzikante, maar op haar debuutalbum Now And Then klinkt ze als een grote countryzangeres die haar songs vol gevoel en doorleving vertolkt.

Now And Then verscheen vorig jaar al eens en werd met name in Scandinavië warm onthaald. Nu is het tijd voor de rest van de wereld en om te beginnen Nederland. Shaye Zadravec heeft immers een prachtig debuutalbum afgeleverd dat het verdient om gehoord te worden. Now And Then is zo goed vanwege de prima songs van een aantal ouwe rotten en vanwege de fraaie en zeer trefzekere instrumentatie, maar het sterkste wapen van Shaye Zadravec is haar geweldige stem. De Canadese muzikante is piepjong, maar klinkt als een oude countryzangeres die nog één keer terugkijkt op een leven vol ellende. Het levert een bijzonder indrukwekkend rootsalbum en een grote belofte voor de toekomst op.

Now And Then, het debuutalbum van de Canadese singer-songwriter Shaye Zadravec, verscheen oorspronkelijk in 2020, maar deze week krijgt het album een nieuwe kans en een Nederlandse release. Het is een goed getimede nieuwe kans, want het is, na de recente stortvloed, betrekkelijk rustig met nieuwe releases, waardoor het album prominent opduikt in de releaselijsten. 

De singer-songwriter uit Calgary, Alberta, nam het album aan het begin van 2020 op in haar thuisbasis. In de studio in de buurt van Calgary werd ze bijgestaan door een aantal ervaren Canadese muzikanten en door de Noorse muzikant en producer Goran Grini, die vooral bekend is van zijn werk met Chip Taylor. In slechts vijf dagen werd Now And Then opgenomen en het is een album waarmee Shaye Zadravec zichzelf op imponerende wijze op de kaart zet. 

Shaye Zadravec komt zoals gezegd uit Canada, maar op haar debuutalbum klinkt ze als een countryzangeres uit het diepe zuiden van de Verenigde Staten. De Canadese muzikanten die het album inspeelden klinken al even Amerikaans en zetten een geluid neer dat herinnert aan de grote countryalbums uit de jaren 60 en 70. Het is een geluid vol geweldig gitaarwerk en natuurlijk de onmisbare pedal steel. Het is een geluid dat onmiddellijk bekend klinkt en dat zich als een warme deken om de stem van Shaye Zadravec heen slaat. 

Ik noemde de Canadese muzikante hierboven een singer-songwriter, maar haar talenten als songwriter bewaart Shaye Zadravec voor haar volgende album. Op Now And Then vertolkt ze songs van anderen, waaronder songs van Jesse Winchester, Lynn Miles, Paul Westerberg en Jay Farrar. Het vertolken van songs van anderen gaat haar uitstekend af, want Now And Then klinkt geen moment als een coveralbum. In muzikaal opzicht klinkt het allemaal behoorlijk consistent, waardoor Shaye Zadravec er keer op keer in slaagt om haar eigen songs te maken van het werk van anderen.

Direct bij eerste beluistering van Now And Then maakt het album indruk met een mooi en oorspronkelijk geluid, waarin invloeden uit de country domineren, maar hier en daar ook invloeden uit de folk opduiken. Het is een geluid dat je mee terug neemt in de tijd, vaak naar de jaren 60 en 70, maar een enkele keer nog wat verder terug. In muzikaal opzicht klinkt het allemaal uitstekend en erg lekker, maar er is iets anders dat er uit springt op Now And Then. 

Shaye Zadravec is een twintiger, maar ze klinkt op haar debuutalbum als een oude ziel met een geweldige stem. De zang op het album klinkt vanaf de eerste noten zelfverzekerd en wordt hierna alleen maar mooier en indrukwekkender. Het is een stem die de juiste noten weet te raken, maar de jonge Canadese muzikante legt ook veel gevoel in haar zang en klinkt verrassend doorleefd. 

Het is een flinke uitdaging om als jonge muzikant aan de haal te gaan met songs van ervaren en vaak grote muzikanten, maar Shaye Zadravec lijkt er geen enkele moeite mee te hebben. Now And Then klinkt als een album van een grote countryzangeres die in haar leven pieken en vooral dalen heeft gekend en er met veel gevoel over verteld. Het is een knappe prestatie die zeer doet uitzien naar de volgende verrichtingen van Shaye Zadravec.

Erwin Zijleman


No comments:

Post a Comment