Het
was een aantal jaren stil rond Point Quiet, maar gelukkig is de band
terug met een rootsalbum dat nog een stuk beter is dan de twee al zo
goede voorgangers.
De
Nederlandse band Point Quiet leek op haar vorige album Den Haag te
hebben verruild voor de woestijn in Arizona. Het smaakte naar veel en
veel meer, maar helaas was het de afgelopen jaren stil. Point Quiet
keert nu terug en blijkt grote stappen te hebben gezet. Het geluid is
nog wat verder uitgekleed, maar op hetzelfde moment voorzien van een
heleboel fraaie accenten, de stem van Pascal Hallibert klinkt nog wat
mooier en doorleefder en de songs van de band zijn nog wat beter en
laten bovendien een meer eigen geluid horen. Er zijn maar weinig
rootsbands die hieraan kunnen tippen en dat blijft zeker niet beperkt
tot Nederland.
De
Haagse muzikant Pascal Hallibert startte een jaar of 15 geleden een
aantal bands, waarvan Templo Diez waarschijnlijk de bekendste is. Het
was een periode waarin Den Haag de Americana met veel liefde omarmde en
een klassieker als Lawnmower Mind van Smutfish werd geboren.
White
Sands, een andere band van Pascal Hallibert, ging ook aan de haal met
invloeden uit de Americana en evolueerde uiteindelijk in de band Point
Quiet.
Deze
band debuteerde in 2010 met een uitstekend titelloos debuut (dat mij
destijds overigens ontging) en keerde iets meer dan vier jaar geleden
terug met het nog veel betere Ways And Needs Of A Night Horse, dat me
zeker niet ontging.
Net
als het op dat moment net weer opgeleefde Smutfish vond Point Quiet
haar belangrijkste inspiratie in de Americana, waarbij Point Quiet de
focus richtte op de woestijnen in het Zuiden van de Verenigde Staten,
waardoor het leek of we met een band uit Tucson, Arizona, te maken
hadden. Ways And Needs Of A Night Horse riep volop associaties op met de
muziek van met name Calexico en wist ook het niveau van deze band te
halen.
De
afgelopen jaren was het helaas stil rond Point Quiet, maar bijna uit
het niets dook de band een maand geleden weer op met een gloednieuw
album, dat ik bij toeval tegen kwam. Walking In The Wild gaat
verder waar Ways And Needs Of A Night Horse ruim vier jaar geleden
ophield, maar laat ook horen dat de band rond Pascal Hallibert zich
verder heeft ontwikkeld.
Ook
Walking In The Wild past weer uitstekend in het hokje Americana. Zeker
wanneer de trompetten aanzwellen laat de muziek van de Nederlandse band
zich nog altijd vergelijken met een band als Calexico, maar het is een
vergelijking die zeker niet voor het hele album op gaat.
Vergeleken
met het vorige album klinkt Walking In The Wild nog wat intenser en
doorleefder. In veel songs op het album, dat grote thema’s als verlies
en liefde niet schuwt, speelt de band uiterst ingetogen en komt alles
aan op de stem van Pascal Hallibert, die nog wat ruwer en doorleefder
klinkt dan op het vorige album van Point Quiet.
Het
is een stem die vrij makkelijk ontroert, waardoor de songs van Point
Quiet zich makkelijk weten te onderscheiden in het enorme aanbod binnen
de Amerikaanse rootsmuziek van het moment. Point Quiet houdt het op haar
derde album betrekkelijk sober en simpel, maar de impact is er niet
minder om. Integendeel. Walking In The Wild is een album dat je vrij
makkelijk bij de strot grijpt, waarna je alleen maar meer kunt genieten
van de subtiele, maar bijzonder trefzekere instrumentatie en de
geweldige zang op het album.
Ondanks
de vaak sobere instrumentatie is Walking In The Wild een gevarieerd
album. Point Quiet legt in de instrumentatie steeds net wat andere
accenten, onder andere van blazers, viool, dobro, pedal steel, keyboards
en accordeon, en voegt bovendien hier en daar een vrouwenstem toe aan
haar muziek, wat zorgt voor mooie verschillen in klankkleur.
Het
levert een album op dat de betere bands binnen de Americana
waarschijnlijk graag gemaakt zouden hebben, maar het is een Nederlandse
band die het doet. Point Quiet stond bij de release van het vorige album
nog wat in de schaduw van het grote Smutfish, maar laat zich met dit
nieuwe album gelden als een van de smaakmakers in de Nederlandse (en
internationale) rootsscene van het moment.
Erwin Zijleman
Listen to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment