Trash
Kit ontworstelt zich op haar nieuwe album aan een aantal iconen uit de
jaren 70 en slaagt er in om volkomen uniek te klinken.
Trash
Kit maakt op haar derde album bijzondere muziek. Onnavolgbare ritmes,
gitaarlijnen uit de Afrikaanse muziek, post-punk baslijnen, wat onvaste
zang en heel veel bijzondere accenten vloeien samen in een geluid dat af
en toe wat doet denken aan het geluid van een aantal roemruchte jaren
70 vrouwenband, maar dat toch vooral volkomen uniek klinkt. Het is een
geluid dat zonnig en exotisch klinkt, maar het is ook een geluid dat
overloopt van avontuur. Het is niet altijd lichte kost die Trash Kit ons
voorschotelt, maar het is absoluut kost die de smaakpapillen op alle
mogelijke manieren prikkelt en betovert.
Horizon
is het derde album van de uit Londen afkomstige band Trash Kit. De band
rond drummer Rachel Horwood en gitarist Rachel Aggs maakte op mij tot
dusver nog geen onuitwisbare indruk.
De
eerste twee albums van de Britse band inspireerden me vooral tot het
weer eens uit de kast halen van albums van jaren 70 iconen als The Au
Pairs, The Raincoats en The Slits, maar bleven zelf onvoldoende hangen.
Horizon,
het nieuwe album van het trio uit Londen, het eerste in vijf jaar tijd,
bevalt me een stuk beter. Ook Horizon valt weer op door het bijzondere
drumwerk van Rachel Horwood, die het uit principe vertikt om een normaal
ritme te slaan. De inventieve ritmes passen uitstekend bij het gitaarwerk, dat zo lijkt weggelopen uit de Afrikaanse muziek.
Het
gitaarwerk en drumwerk vullen elkaar prachtig aan en contrasteren met
de bijzondere wijze waarop in de openingstrack strijkers worden ingezet
en met de weer typisch Brits aandoende zang van de dames van Trash Kit,
die overigens ook Afrikaans aandoende koortjes niet uit de weg gaan.
Het
is nog altijd muziek die allerlei associaties oproept met de muziek van
de eerder genoemde vrouwenbands uit de jaren 70, maar Trash Kit heeft
op haar derde album ook een nadrukkelijker eigen geluid en het is een
geluid dat me wel bevalt.
Horizon
wordt gedomineerd door onnavolgbaar drumwerk, Afrikaans aandoende
gitaarlijnen en wat onvaste zang en koortjes, maar Trash Kit voegt naast
strijkers ook blazers en piano toe aan haar geluid, waardoor de band
steeds weer net iets anders klinkt.
Door
de ritmes doet Horizon ook wel wat denken aan de beste momenten van het
zwaar onderschatte Bow Wow Wow, dat ik ooit eens in het voorprogramma
van Queen de sterren van de hemel zag spelen; iets wat overigens totaal
niet werd gewaardeerd door de fanatieke Queen fans, die de band met
bierblikjes van het podium kegelden.
Voor
een ieder die aan het einde van de jaren 70 niet onder de indruk was
van de eerder genoemde bands, doet de muziek van Trash Kit
waarschijnlijk wat chaotisch aan, maar ik vond het, in tegenstelling tot
bij beluistering van de vorige albums van de band, direct prachtig.
Door
de aan de Afrikaanse muziek ontleende gitaarlijnen klinkt de muziek van
Trash Kit zonnig en zomers en ook de ritmes dragen bij aan een
zomergevoel. Aan de andere kant klinkt de muziek van de band uit Londen
ook typisch Brits, wat zorgt voor wat donkere wolken en een regenbuitje
op Horizon, wat nog eens wordt versterkt door de donkere baslijnen op
het album, waarvoor Gill Partington tekent.
Zeker
bij beluistering met de koptelefoon viel me op dat Trash Kit haar best
heeft gedaan om de instrumentatie op Horizon te versieren met subtiele
details, waardoor de muziek van de band verder aan kracht wint. Helemaal
nieuw is de combinatie van Britse new wave en post-punk en exotische
gitaarklanken en ritmes natuurlijk niet, maar in het aanbod van het
moment klinkt Trash Kit wat mij betreft fris en avontuurlijk en hoe
vaker ik naar het album luister, hoe leuker het wordt.
Erwin Zijleman
Listen to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment