Het is een
opvallend oeuvre dat de Amerikaanse muzikant Josh Rouse inmiddels op
zijn naam heeft staan en het is helaas ook een oeuvre dat door veel te
weinig muziekliefhebbers op de juiste waarde wordt geschat.
Dat heeft
deels te maken met de grilligheid van de carrière van Josh Rouse. Josh
Rouse debuteerde aan het eind van de jaren 90 en maakte, mede door de
zeer positieve recensies in Britse muziektijdschriften als Mojo en
Uncut, direct in kleine kring naam als rootsmuzikant.
Nadat Josh
Rouse zichzelf op de kaart had gezet met het bijzonder fraaie Under Cold
Blue Stars, koos hij op het 2003 verschenen 1972 echter voor een andere
weg en eerde de Amerikaan op bijzonder aangename en fraaie wijze de
radiovriendelijke popmuziek en singer-songwriter muziek uit de vroege
jaren 70. Het is een lijn die Josh Rouse sindsdien heeft doorgetrokken.
Dit kwam het
best uit de verf op het in 2005 verschenen Nashville (laat je niet
misleiden door de titel), dat wat mij betreft de beste plaat van Josh
Rouse tot dusver is. Na de release van Nashville volgde Josh Rouse zijn
hart en bracht de liefde hem naar Spanje. Josh Rouse bleef goede platen
vol memorabele popliedjes maken, maar op een of andere manier trokken
zijn platen sinds zijn verhuizing naar Spanje minder aandacht. Het zal
niet aan de subtiele toevoegingen uit de Spaanse muziek hebben gelegen.
De afgelopen
jaren stak Josh Rouse in een net wat minder goede vorm, wat platen
opleverde die net wat minder memorabel waren dan de genoemde platen en
de eerste platen die Josh Rouse vanuit Spanje maakte. Op The Embers Of
Time heeft Josh Rouse zijn oude vorm gelukkig weer gevonden.
Het is een
wat sombere plaat geworden vol songs over verlies, relatieproblemen en
psychische problemen, wat kennelijk een betere voedingsbodem is voor
goede muziek dan de Spaanse zon of een roze bril.
Josh Rouse
woont nog altijd in Valencia, maar nam The Embers Of Time ook
gedeeltelijk in Nashville op. Josh Rouse werkte dit keer met producer
Brad Jones, die al eerder aanschoof voor zijn platen en hiernaast mooie
dingen deed voor onder andere Tim Easton, Chuck Prophet en Over The
Rhine. Het is een combinatie die heeft gewerkt, want The Embers Of Time
is een plaat die goed is voor een brede glimlach.
Ook op zijn
nieuwe plaat maakt Josh Rouse muziek die is geworteld in de jaren 70.
Denk aan Paul McCartney, denk aan Harry Nilsson en denk ook zeker aan
Paul Simon, met wie ik in vocaal opzicht de meeste overeenkomsten hoor.
Hiernaast hoor ik ook raakvlakken met Bob Dylan, Nick Drake en zelfs Lou
Reed. Het zegt iets over de inspiratiebronnen van Josh Rouse, maar het
zegt ook iets over zijn veelzijdigheid.
Net als
bijvoorbeeld Ron Sexsmith beschikt Josh Rouse over het vermogen om songs
te schrijven die direct bij de eerste keer horen memorabel zijn. Het
zijn popliedjes die buitengewoon lekker in het gehoor liggen, maar het
zijn ook popliedjes met diepgang. Deze diepgang komt deels uit de
teksten waarin de heftige thema’s niet uit de weg worden gegaan, maar
ook de continue maar ook subtiele flirts van Josh Rouse met Amerikaanse
rootsmuziek dragen nadrukkelijk bij aan een geluid dat net wat anders is
dan dat van de meeste andere singer-songwriters in dit segment.
Het was even
geleden dat ik direct bij eerste beluistering verliefd was op een plaat
van Josh Rouse, maar met The Embers Of Time heeft hij het weer geflikt.
Prachtplaat. Punt.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'Some Days I'm Golden All Night ':
https://www.youtube.com/watch?v=7XseJZc1cZ4
of kopen op Bol.com
No comments:
Post a Comment