De in
Detroit, Michigan, geboren muzikant Sufjan Stevens debuteerde aan het
begin van het huidige millennium, maar trok met zijn eerste twee platen
helaas nauwelijks aandacht.
Dat deed hij
wel met het in 2003 verschenen Greetings From Michigan: The Great Lake
State. Enerzijds omdat het een geweldige plaat was, maar anderzijds ook
vanwege het bijzonder ambitieuze plan dat aan de plaat was verbonden.
Sufjan
Stevens kondigde na zijn eerbetoon aan zijn thuisstaat Michigan immers
aan om ook de resterende 49 staten van de VS te voorzien van een
muzikaal eerbetoon. Het deed de rekenaars onder ons direct fronsen, maar
het idee was natuurlijk mooi, zeker met platen van het kaliber van het
eerste deel.
Toen Sufjan
Stevens een jaar later opdook met het niet aan een staat gerelateerde en
wederom bijzonder mooie Seven Swans leek het ambitieuze plan al weer
van tafel, maar weer een jaar later verscheen dan toch Illinoise, een
eerbetoon aan de staat Illionois. Op de resterende 48 delen wachten we
nog steeds, want Sufjan Stevens kreeg een nieuwe hobby; het maken van
kerstplaten. De afgelopen jaren werd buiten deze kerstplaten niet
al teveel vernomen van Sufjan Stevens, maar eindelijk is de een
decennium geleden zo bejubelde muzikant terug met een nieuwe plaat.
Ook Carrie
& Lowell is overigens een eerbetoon. Dit keer niet aan een
Amerikaanse staat of aan een feestdag in december, maar aan zijn moeder
en stiefvader die de afgelopen jaren allebei zijn overleden. Nu
had Sufjan Stevens geen geweldige band met zijn moeder, maar desondanks
heeft hij een opvallend stemmige of zelfs trieste plaat gemaakt.
Gelukkig is het ook een hele goede plaat geworden.
Sufjan
Stevens was in het verleden niet bang voor groots aangeklede platen,
maar op Carrie & Lowell houdt hij zijn songs opvallend klein. Veel
meer dan gitaar, banjo en zorgvuldige aangebrachte synthesizer partijen
krijgen we niet en hierbovenop klinken de eveneens ingetogen vocalen van
Sufjan Stevens.
Het is een op het eerste gehoor uiterst sober
geluid, maar het is wel een geluid dat zorgvuldig in elkaar is
geknutseld. Carrie & Lowell bestaat uit meerdere lagen instrumenten
en meerdere lagen vocalen en klinkt hierdoor zeker niet zo kaal als je
op het eerste gehoor zult vermoeden.
Stemmige
klanken domineren op een plaat vol weemoed. Sufjan Stevens kijkt op
Carrie & Lowell terug op zijn jeugd en de relatie die hij had met
zijn moeder en zijn stiefvader (wiens huwelijk met de moeder van Sufjan
Stevens overigens niet lang stand hield). Het levert een sombere en vaak
zelfs zwaar melancholische plaat op, maar Carrie & Lowell is ook
een plaat van een enorme schoonheid.
Bij Sufjan Stevens denk ik aan overdaad en aan minder geslaagde experimenten, maar beiden ontbreken volledig
op zijn nieuwe plaat. Carrie & Lowell staat vol met buitengewoon
smaakvol geïnstrumenteerde en opvallend intiem vertolkte songs en ze zijn allemaal raak.
Het zijn songs vol opvallende verhalen; soms emotioneel, soms ook wat
bitter, soms vol humor, maar altijd met vlijmscherpe observaties, wat de songs nog een extra dimensie geeft.
In
muzikaal opzicht sluit Carrie & Lowell redelijk goed aan op het
eerder genoemde Seven Swans, maar er zijn ook volop raakvlakken met de
ingetogen muziek van Nick Drake of met de songs vol demonen van Elliott
Smith.
Carrie
& Lowell maakt onmiddellijk indruk, maar het is ook een plaat die
pas echt goed tot zijn recht komt wanneer je hem veel vaker hebt
gehoord. Dan immers hoor je de diepte in de instrumentatie en de emotie
waarmee Sufjan Stevens vertelt over zijn niet altijd even gelukkige
jeugd.
Sufjan
Stevens heeft misschien niet heel veel goede herinneringen aan zijn
moeder, maar haar dood heeft hem geïnspireerd tot het maken van een
werkelijk wonderschone plaat, die absoluut behoort tot het mooiste en indrukwekkende dat 2015 ons tot dusver heeft gebracht.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'Should Have Known Better':
https://www.youtube.com/watch?v=lJJT00wqlOo
en Carrie & Lowell kopen op Bol.Com
No comments:
Post a Comment