In december
verschijnen er over het algemeen weinig interessante nieuwe platen,
waardoor de internationale muziekpers zich volledig kan focussen op het
samenstellen van de jaarlijstjes en het vooruit blikken op het nieuwe
jaar.
De glazen
bol van de diverse muziekjournalisten gaven in december zeker geen
eenduidig toekomstbeeld, maar één naam kwam met zeer grote regelmaat
terug: Natalie Prass.
Op basis van
de uitstekende single 'Why Don’t You Believe In Me' werd Natalie Prass
eind vorig jaar alvast vergeleken met Joni Mitchell en haar betere
volgelingen en dat is een vergelijking waar je als jonge
en debuterende singer-songwriter zeker mee thuis kunt komen.
Na
beluistering van het volledige album van Natalie Prass moet ik
concluderen dat de vergelijking met Joni Mitchell uiteindelijk geen hout
snijdt. Natalie Prass begeeft zich op haar debuut immers slechts
incidenteel op het terrein van de melancholische folk, maar kiest vooral
voor een opvallend soulvol geluid.
Het is ook
nog eens een heel bijzonder geluid dat steeds wisselt tussen uiterst
ingetogen klanken en een zeer rijk georkestreerd geluid vol strijkers en
blazers. Het laatste is de verdienste van de eigenzinnige Matthew E.
White die de plaat produceerde.
Het
titelloze debuut van Natalie Prass doet me misschien niet heel vaak
denken aan Joni Mitchell, maar het heeft wel volop raakvlakken met de
singer-songwriter muziek uit de jaren 70, waarbij dan vooral moet worden
gedacht aan net wat soulvollere iconen als Laura Nyro en Carole King.
Het debuut
van Natalie Prass klinkt echter ook verrassend modern. Zeker in de songs
waarin invloeden uit de soul domineren en Natalie Prass op een bedje
van strijkers en blazers zwoel mag verleiden met ingetogen maar absoluut
soulvolle vocalen, blijft de Amerikaanse singer-songwriter haar jonge
collega’s in het neo-soul en R&B segment mijlenver voor met betere
vocalen, mooiere muziek en veel betere songs.
Wat me bij
de meeste soulzangeressen van het moment zo enorm tegen staat is het
constant op vol volume uithalen en het maken van meer bochtjes dan een
slalom skiër, maar Natalie Prass doet beiden gelukkig niet en wat is dat
een verademing.
Soulvolle
muziek met invloeden uit de afgelopen decennia domineren op het debuut
van de singer-songwriter uit Cleveland, Ohio, maar Natalie Prass is
zeker geen one-trick-pony. Incidenteel verlaat Natalie Prass de soul en
kiest ze voor meer folky songs, al zijn het soms folky songs die dankzij
de rijk ingezette strijkers en de hoge vocalen ook terug gaan naar
filmmuziek uit vervlogen tijden (denk aan The Wizard of Oz uit 1939).
Heel af en
toe zou je willen dat Natalie Prass Matthew E. White met al zijn
strijkers en blazers een flinke schop onder zijn kont geeft om
vervolgens te kiezen voor een wat meer roots-georiënteerd
instrumentarium, maar aan de andere kant klinkt het nu allemaal wel heel
zwoel en verleidelijk en druipt het talent er werkelijk van af.
Er valt aan
het eind van het jaar ongetwijfeld flink wat af te dingen op de
voorspellingen van de verschillende muziekjournalisten in december 2014,
maar met Natalie Prass had men het volledig bij het juiste eind.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'Why Don't You Believe In Me':
https://www.youtube.com/watch?v=FdJqZriqbO4
of kopen op Bol.com
No comments:
Post a Comment