De
Amerikaanse singer-songwriter Rodney Crowell zou zo langzamerhand toch
een grootheid in het genre moeten zijn, maar desondanks lees ik veel te
weinig over de man’s nieuwe plaat Tarpaper Sky. Rodney Crowell werd
geboren in 1950 en maakt sinds het eind van de jaren 70 muziek. Crowell
heeft de pech dat hij in de jaren 80 en 90 moest opboksen tegen de
gevestigde namen in het genre en bovendien in een periode waarin
Amerikaanse rootsmuziek beduidend minder aandacht en waardering kreeg
dan op het moment. Veel van de betere platen van Rodney Crowell
ontbreken daarom in menige platenkast, waaronder de mijne. Ik heb Rodney
Crowell zelf pas ontdekt via het geweldige The Houston Kid uit 2001,
maar moet direct bekennen dat ik Crowell pas vorig jaar weer oppikte,
toen het fraaie, samen met Emmylou Harris (voor wie Crowell in het
verleden werkte als gitarist en songwriter) gemaakte, Old Yellow Moon
verscheen. Old Yellow Moon werd vorig jaar overladen met positieve
recensies en dat was net zozeer de verdienste van Rodney Crowell als de
verdienste van de wel in brede kring omarmde Emmylou Harris. Op Tarpaper
Sky moet Rodney Crowell het weer in zijn uppie en met aanzienlijk
minder aandacht doen. Dat laatste is natuurlijk jammer, maar in het
eerste slaagt hij glansrijk. Rodney Crowell omringt zich op Tarpaper Sky
met de muzikanten waarmee hij al decennia speelt, waardoor de plaat
hecht en geïnspireerd klinkt. Crowell is een uitstekend songwriter en
heeft zich bovendien ontwikkeld tot een prima zanger. De songs van
Rodney Crowell waren in het verleden vaak veelzijdig en dat geldt ook
weer voor de songs op Tarpaper Sky. Crowell kan uit de voeten met
rootsrock waarvoor Springsteen zich zeker niet zou schamen, maakt
ingetogen en doorleefde rootsmuziek met invloeden uit de folk en de
country, grijpt terug op de rock ’n roll en rockabilly uit de jaren 50,
kan Johnny Cash naar de kroon steken in een ballad die je bij de strot
grijpt of verleidt met een prachtig duet met miskend talent Shannon
McNally. De muzikanten die Rodney Crowell op Tarpaper Sky omringen
zetten een prachtig warm geluid neer en dit geluid past prima bij de
mooie stem van Rodney Crowell. Crowell begint de pensioengerechtigde
leeftijd te naderen en dat hoor je. Zijn stembanden hebben inmiddels een
ruw randje en een net wat minder groot bereik, maar dit maakt de stem
van de singer-songwriter uit Houston, Texas, eigenlijk alleen maar
mooier en indringender. Wanneer ik Tarpaper Sky beluister, begrijp ik
niet dat Rodney Crowell niet al lang is omarmd als een van de
aanvoerders van de rootsmuzikanten van zijn generatie. Crowell schrijft
songs die je direct weten te raken en die je direct bij blijven en hij
vertolkt ze stuk voor stuk met hart en ziel. Tarpaper Sky is hierdoor
een rootsplaat van een niveau waarvan de meeste jonkies alleen maar
kunnen dromen en een niveau dat de meeste van zijn generatiegenoten al
lang niet meer weten te benaderen. Na één keer horen was ik verkocht en
sindsdien is Tarpaper Sky eigenlijk alleen maar beter en imposanter
geworden. Ik geef direct toe dat ik de muziek van Rodney Crowell zelf
ook lang niet altijd op de juiste waarde heb geschat, maar na Tarpaper
Sky laat ik Rodney Crowell niet meer los. Dat zouden meer liefhebbers
van Amerikaanse rootsmuziek moeten doen.
Erwin Zijleman
Je kunt hier naar 'Fever on the bayou' luisteren.
No comments:
Post a Comment