De naam
Karen Jonas deed bij mij niet direct een belletje rinkelen, maar toch is
ze zeker geen onbekende op deze BLOG. Karen Jonas maakte een jaar of
twee geleden deel uit van het duo The Parlor Soldiers, dat met haar
debuut When The Dust Settles niet alleen goed was voor de lancering van
de rubriek ‘minder bekend of miskend talent in het roots segment’ op de
zaterdag editie van 'De krenten uit de pop blog', maar bovendien één van de beste
rootsplaten van het betreffende jaar afleverde. De andere helft van het
duo, Alex Culbreth, dook vorig jaar al op met een soloplaat en nu is het
dan de beurt aan Karen Jonas. Karen Jonas moest bij The Parlor Soldiers
meestal genoegen nemen met de achtergrondvocalen, maar deze droegen wat
mij betreft nadrukkelijk bij aan het totaalgeluid van het duo, dat
uiteindelijk helaas maar één (wereld)plaat afleverde. Gezien de
belangrijke rol die Karen Jonas speelde bij The Parlor Soldiers, was ik
heel nieuwsgierig naar haar solodebuut Oklahoma Lottery, dat inmiddels
al een tijdje zijn rondjes draait in mijn cd-speler. Dat de zang op het
solodebuut van Karen Jonas geweldig is zal een ieder die het debuut van
The Parlor Soldiers koesterde op zich niet verbazen, al was de stem voor
mij nog een stuk imposanter dan ik had verwacht. Karen Jonas heeft een
bijzonder eigen geluid dat zowel zeer krachtig als voorzichtig breekbaar
kan klinken; een waardevolle gave in het alt-country genre waarin Karen
Jonas opereert. Haar songs variëren van uptempo tot ingetogen en
bestrijken binnen het alt-country genre het breedst mogelijke terrein.
De krachtige stem van Karen Jonas staat centraal op Oklahoma Lottery,
maar ook de muzikanten waarmee ze de studio in Fredericksburg, Virginia,
is ingedoken maken indruk. Het snarenwerk, waaronder fraaie pedal steel
partijen, is geweldig, maar ook de stuwende ritmesectie verdient een
pluim. Het past allemaal prachtig bij de alleen maar beter wordende stem
van Karen Jonas en haar afwisselende maar altijd energiek en opwindend
klinkende songs. Hoewel Oklahoma Lottery over het algemeen zal worden
voorzien van het etiket alt-country valt hier ook wel wat op af te
dingen. Karen Jonas schuurt af en toe dicht tegen de meer traditionele
country aan en verrijkt deze met blues, rock ’n roll en Southern twang.
Het doet me af en toe wel wat denken aan de geweldige platen van Sarah
Borges wiens Silver City (2005) behoort tot mijn persoonlijke favorieten
(en wiens vorig jaar verschenen plaat ik nu pas heb ontdekt). Oklahoma
Lottery van Karen Jonas is al met al een bijzonder aangename verrassing.
Het is een plaat met prima songs, een mooi verzorgde instrumentatie en
productie, een stem die zwoel kan verleiden en stevig kan uitpakken en
hierbij ook nog eens een heleboel plezier, want dat spat werkelijk van
de plaat af. Vorig jaar liet Alex Culbreth al horen dat er leven is na
The Parlor Soldiers. Karen Jonas doet het met Oklahoma Lottery wat mij
betreft op nog veel indrukwekkendere wijze. Een van de uitschieters in
het rootsaanbod van het moment.
Erwin Zijleman
Oklahoma
Lottery van Karen Jonas ligt nog niet in Nederland in de winkel, maar
is in meerdere versies beschikbaar via de bandcamp pagina van Karen
Jonas: http://karenjonas.bandcamp.com. Ik zeg: Doen.
No comments:
Post a Comment