De Amerikaanse zangeres
Dana Fuchs werd na de release van haar debuut Lonely For A Lifetime,
inmiddels al weer tien jaar geleden, zo vaak vergeleken met Janis
Joplin, dat ze zelf ook bijna ging geloven dat ze de reïncarnatie van
deze legendarische zangeres was (Fuchs werd zes jaar na het overlijden
van Janis Joplin geboren dus het is in theorie mogelijk). Lange tijd
richtte Fuchs zich niet op het maken van nieuwe platen, maar speelde ze
de hoofdrol in een aantal musicals, waaronder een musical over het leven
van, je raadt het al, Janis Joplin. Met het twee jaar geleden
verschenen Love To Beg keerde Dana Fuchs na een afwezigheid van acht
jaar terug, maar buiten Nederland werd de plaat eigenlijk nauwelijks
opgemerkt. Helemaal onlogisch was dat overigens niet, want in plaats van
Love To Beg kon je ook Pearl van Janis Joplin opzetten en als ik tussen
deze twee platen moet kiezen weet ik het ook wel, waardoor ik Pearl nog
steeds met enige regelmaat beluister en me van Love To Beg eerlijk
gezegd maar heel weinig kan herinneren. Met Bliss Avenue zet Dana Fuchs
een volgende stap in haar carrière en dit keer geef ik, de vooral in
Nederland populaire, Amerikaanse zangeres wel een goede kans. Net als op
haar vorige platen is ook Bliss Avenue in vocaal opzicht weer een
buitengewoon indrukwekkende plaat, maar op haar nieuwe plaat weet Dana
Fuchs ook in muzikaal opzicht meer te overtuigen. Bliss Avenue is veel
meer dan de rauwe bluesy rock ’n roll van haar vorige platen, waardoor
de vergelijking met Janis Joplin in lang niet alle tracks meer relevant
is. Bliss Avenue begeeft zich ook op het terrein van soul, gospel, pop
en zelfs country en dat zijn terreinen waarop Dana Fuchs uitstekend uit
de voeten kan. Bliss Avenue is niet alleen qua zang en repertoire een
veelzijdige plaat, maar klinkt ook fantastisch. Met name het gitaarwerk
op de plaat is om je vingers bij af te likken en klinkt fantastisch in
gevecht met de rauwe strot van Dana Fuchs, met een fraaie bijrol voor
het ouderwets klinkende orgeltje. Net als bijvoorbeeld Beth Hart heeft
Dana Fuchs geen makkelijk leven achter de rug en dat uit zich in een
even doorleefde als emotievolle strot. In tegenstelling tot Beth Hart
wist Dana Fuchs tot dusver niet te overtuigen met eigen songs die zich
weten te onderscheiden van die van andere zangeressen in het genre, maar
met Bliss Avenue lukt dit opeens wel. Op basis van haar stem verdient
Dana Fuchs inmiddels al een jaar of tien heel veel respect, maar met
Bliss Avenue dwingt ze het ook op andere terreinen af. Laten we eerlijk
zijn. Dana Fuchs was altijd al veel te goed voor musicals, zelfs als die
over het leven van legendes als Janis Joplin gaan. Bliss Avenue is de
eerste plaat van haar hand die veel te goed is om te laten liggen. Doe
dat dan ook niet, want daar krijg je echt een keer spijt van.
Erwin Zijleman
Je kunt hier naar 'Bliss avenue' luisteren.
No comments:
Post a Comment