In deze recensie ga ik
het eens niet hebben over de fantastische band waarvan Jason Isbell in
het verleden deel uit maakte. Allereerst omdat het inmiddels al zes
jaar geleden is dat Jason Isbell deze band verliet en hiernaast omdat
het solowerk van Jason Isbell zo goed en vooral ook zo anders is, dat
het noemen van de naam van zijn oude band nauwelijks relevant is. Jason
Isbell liet zich in de eerste jaren van zijn solocarrière bijstaan door
zijn band 400 Unit, maar op Southeastern prijkt voor de afwisseling
alleen de naam van Isbell zelf op de cover. Southeastern is (mede
hierdoor) de meest ingetogen plaat die Jason Isbell tot dusver heeft
gemaakt en het is als je het mij vraagt ook zijn beste. Direct op zijn
eerste soloplaat verruilde Jason Isbell de southern rock waarmee hij in
het verleden furore maakte al voor een meer singer-songwriter
georiënteerd geluid en deze lijn wordt verder doorgetrokken op
Southeastern, waarop slechts spaarzaam wordt gerockt en tracks met
vooral invloeden uit de folk en country overheersen. Net als op zijn
vorige platen vertelt Jason Isbell ook op Southeastern weer mooie en
indringende verhalen. Isbell is de 35 nog niet gepasseerd, maar is
inmiddels flink wat pieken en dalen tegengekomen in zijn leven, waarbij
zijn haat/liefde verhouding met de alcohol een belangrijke rol heeft
gespeeld. Isbell weet de dalen uit zijn leven prachtig te verwoorden,
maar hij verpakt deze woorden ook nog eens in geweldige songs. In deze
songs wordt heel af en toe nog wat steviger uitgepakt (waarbij Isbell
refereert aan zowel Springsteen als Neil Young & The Crazy Horse),
maar in de meeste tracks overheersen ingetogen klanken. Isbell lijkt
zijn gevecht met de fles voorlopig gewonnen te hebben en laat op
Southeastern horen wat hij echt kan. Southeastern doet qua intensiteit,
maar ook qua muziek wel wat denken aan Heartbreaker van Ryan Adams, ook
een muzikant die lang werd geassocieerd met zijn vorige band, maar zich
hier uiteindelijk compleet aan ontworstelde. Op Southeastern snijdt ook
Jason Isbell de band met het verleden definitief door en manifesteert
hij zich nadrukkelijk als een van de betere songwriters in het
rootssegment. Invloeden uit het diepe zuiden van de VS (Isbell werd
geboren in Alabama) zijn niet helemaal verdwenen uit het geluid van
Jason Isbell (hier en daar duikt nog wel wat zuidelijke blues op), maar
zijn met name in de akoestische tracks wel flink naar de achtergrond
gedrongen. Op Southeastern domineren de bijzonder fraaie stem van Jason
Isbell en zijn geweldige gitaarwerk, al mogen ook het prachtige
vioolspel van Amanda Shires en de bijzonder mooie vrouwenstemmen
(waaronder die van Kim Richey en wederom vrouwlief Amanda Shires) niet
onvermeld blijven. Het resultaat is een kwetsbare en hartverscheurend
mooie plaat. Southeastern is uiteindelijk niet alleen de beste soloplaat
van Jason Isbell tot dusver, maar ook een plaat die in het genre dit
jaar maar heel weinig platen voor zich zal dulden. Jaarlijstjesmateriaal
dus.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'Traveling alone'.
No comments:
Post a Comment