Er zijn de afgelopen
weken zo idioot veel goede platen verschenen dat er helaas ook
bovengemiddeld goede platen tussen wal en schip dreigen te vallen.
Nepenthe van Julianna Barwick valt zeker in deze categorie. De plaat
verscheen op dezelfde dag als de nieuwe plaat van Julia Holter, die
enigszins vergelijkbare muziek maakt, maar op één of andere manier veel
meer aandacht weet te trekken. Julianna Barwick verdiende deze aandacht
al met het prachtige The Magic Place dat in 2011 verscheen, maar deze
vooral met haar stem gecreëerde plaat werd door de meeste
muziekliefhebbers toch te moeilijk bevonden. Ook Nepenthe is zeker geen
makkelijke plaat. De plaat staat vol met sprookjesachtige vaak bijna
klassiek aandoende muziek die voor een belangrijk deel wordt ingekleurd
met de uit heel veel lagen bestaande zang van Julianna Barwick. De term
zang moet hierbij nog enigszins gerelativeerd worden, want Julianna
Barwick gebruikt de vele klanken in haar stem vooral als instrument. De
soms zwaar aangezette maar over het algemeen atmosferische muziek op
Nepenthe heeft wel wat van Sigur Rós (wiens producer Alex Somers achter
de knoppen zat voor deze op IJsland opgenomen plaat, waarna ook Sigur
Rós zanger Jónsi aanschoof), van de dromerige muziek van Cocteau Twins
(ook al niet bekend om de meest gangbare vocalen) en van de al eerder
genoemde Julia Holter, maar het grootste deel van Nepenthe bestaat toch
uit muziek die zich nauwelijks laat vergelijken met die van anderen.
Voorganger The Magic Place was al geen aardse plaat, maar het werkelijk
prachtig opgenomen Nepenthe (wat een verschil met The Magic Place dat
toch vooral een knap in elkaar geknutselde plaat was) klinkt nog veel
zweveriger en sluit naadloos aan op veel andere muziek uit het hoge
noorden. Op Nepenthe verwerkt Julianna Barwick het verlies van een
dierbare en dat is goed te horen. De plaat heeft een donkere en hier en
daar zelfs bijna beklemmende sfeer en past beter bij de zware regenbuien
van de laatste dagen dan bij de zomerdagen die we vorige week nog
cadeau kregen. Waar Julia Holter op haar nieuwe plaat toch voorzichtig
opschuift in de richting van songs met een kop en een staart, verliest
Julianna Barwick dit type songs voorlopig helemaal uit het oog. De
ambient achtige muziek op Nepenthe moet het niet hebben van herkenbare
melodieën en aanstekelijke refreinen, maar betovert je langzaam maar
zeker met wonderschone klanken van elektronica en strijkers, een hele
bijzondere sfeer en het unieke stemgeluid van Julianna Barwick. Ik geef
eerlijk toe dat ik Nepenthe in eerste instantie mooi maar deprimerend
vond, maar inmiddels word ik toch vooral betoverd door het unieke geluid
van de plaat en laat ik de fantasie eindeloos prikkelen door de donkere
wolken die over waaien. Geen plaat voor alle momenten, maar zo op zijn
tijd verricht Julianna Warwick met Nepenthe echt wonderen.
Erwin Zijleman
Je kunt hier naar 'One half' luisteren.
No comments:
Post a Comment