Gisteren telden we met Erwin af in zijn top 10 van 2019, vandaag volgt zijn nummer 1 album. Wie zijn recensie, eerder dit jaar gepubliceerd op zijn eigen blog 'Krenten Uit De Pop', eerder gelezen heeft, had kunnen voorspellen wat inmiddels waarheid is.
Allison Moorer heeft een album gemaakt bij haar autobiografie en het is een indrukwekkend album dat dwars door de ziel snijdt.
Dat
Allison Moorer een onmenselijk zware jeugd heeft gehad was al bekend,
maar het stond nog niet eerder zo centraal in haar muziek. Blood is de
titel van de autobiografie van Allison Moorer,
maar ook de titel van een album waarop ze de gebeurtenissen uit haar
jeugd een plek geeft. In tekstueel opzicht is het keer op keer goed voor
kippenvel, maar ook in muzikaal en vocaal opzicht raakt ze iedere keer
de juiste snaar. Allison Moorer was altijd al een groot zangeres, maar
de emotie en doorleving van Blood maakt het nog wat intenser en
indringender. Het levert een album af dat diep onder de huid kruipt en
behoort tot de meest indrukwekkende albums van het jaar.
Allison
Moorer voerde in 2015 mijn jaarlijst aan met het prachtige en
emotionele Down To Believing, waarop het einde van haar huwelijk met
Steve Earle centraal stond. Het
was niet de eerste keer dat ze me zo wist te overtuigen, want ook Miss
Fortune uit 2002 en The Duel uit 2004 wisten ooit de toppositie van mijn
jaarlijst te bereiken.
Het
zal duidelijk zijn dat ik een enorm zwak heb voor Allison Moorer,
waardoor ik al ruim vier jaar uit kijk naar de opvolger van Down To
Believing. Twee jaar geleden was er het aardige maar zeker niet
opzienbarende album dat ze samen met haar zus Shelby Lynne maakte (Not
Dark Yet), maar zo langzamerhand werd het wel weer eens tijd voor een
nieuw soloalbum van Allison Moorer. Aan deze wens wordt deze week voldaan met Blood.
De
release van het nieuwe album van Allison Moorer valt samen met de
release van haar gelijknamige autobiografie. Hierin kan Allison Moorer
uiteraard niet voorbij gaan aan haar jeugd. Allison Moorer had door
armoede, alcoholisme, misbruik en verwaarlozing zeker geen makkelijke
jeugd in het zuiden van Alabama, maar haar jeugd kreeg een gitzwarte
wending toen haar vader haar moeder vermoordde en vervolgens de hand aan
zichzelf sloeg. Allison en haar zus Shelby stonden er alleen voor en
bouwden in de jaren die volgden een bijzondere, maar zeker niet altijd
makkelijke relatie op.
Down
To Believing was vier jaar geleden al een donkere plaat, maar Blood is
nog een paar tinten donkerder, wat gezien de thematiek ook niet zo gek
is. Het album opent prachtig met het meeslepende Bad Weather, dat begint
met atmosferische klanken, waarna Allison Moorer met veel gevoel invalt
en direct zorgt voor kippenvel. Het is kippenvel dat bij de verdere
beluistering van Blood niet meer verdwijnt.
Blood
is direct vanaf de eerste noten het meest persoonlijke album dat
Allison Moorer tot dusver heeft gemaakt en is hierdoor ook het meest
intense album van de Amerikaanse singer-songwriter. Het meest emotionele
moment is zonder enige twijfel de uiterst sobere vertolking van I’m The
One To Blame, gebaseerd op een tekst die haar vader naliet, maar het
album bevat meer uiterst ingetogen songs die van alles met je doen.
Blood
staat vol met emotionele momenten, die subtiel worden ingekleurd door
de muzikanten die Allison Moorer hebben begeleid, maar die worden
gedragen door haar prachtige en emotievolle stem, die wederom aan kracht
en diepte heeft gewonnen. Ik kan niet zonder kippenvel luisteren en
hoor steeds meer moois op het album, dat zich niet beperkt tot country,
maar ook invloeden uit de folk en de blues verwerkt.
Het
is nog even wachten op de gelijknamige autobiografie, maar ik ga er van
uit dat het boek van Allison Moorer haar album gaat voorzien van nog
wat meer diepgang en intensiteit. Wanneer je je probeert voor te stellen
wat een jonge Allison Moorer heeft meegemaakt, valt het niet mee om
naar Blood te luisteren, al hoor je ook een sterke vrouw die alle
ellende in haar jeugd een plekje heeft gegeven, maar uiteraard niet
voorbij kan gaan aan de intense pijn.
Ik
ben zoals gezegd een groot liefhebber van het bijzondere oeuvre van
Allison Moorer, maar Blood maakt zo mogelijk nog meer indruk dan de
geweldige voorganger. De Amerikaanse singer-songwriter schreef voor dit
zeer persoonlijke album een serie geweldige songs en ze vertolkt ze met
heel veel gevoel, wat weer prachtig wordt geaccentueerd door de fraaie
en over het algemeen subtiele instrumentatie op het album en de
trefzekere productie van Kenny Greenberg, met wie Allison al vaker
samenwerkte. Op Blood geeft Allison Moorer haar donkere jeugd een plekje
en ze doet dit op indrukwekkende wijze. Bijzonder indrukwekkende wijze.
Erwin Zijleman
Luister naar onze Spotify Playlist en ontdek waar we over schrijven:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment