Curse
Of Lono tekende de afgelopen twee jaar voor twee jaarlijstjesalbums en
komt nu met een “tussendoortje” dat geen moment onder doet voor deze
albums.
De
Britse band Curse Of Lono werd een van mijn favoriete bands van het
moment dankzij haar geweldige eerste twee albums. Een aantal songs van
Severed en As I Fell keren nu in een uitgeklede versie terug op het
oorspronkelijk voor Record Store Day 2019 bedoelde 4am And Counting. De
nieuwe versies van de songs werden analoog opgenomen en live ingespeeld.
Het klinkt allemaal fantastisch, maar het heeft ook de bijzondere
energie van een live-opname. Door het meer ingetogen karakter van de
songs kruipt Curse Of Lono op het nieuwe album weer wat dichter tegen de
Amerikaanse rootsmuziek aan en dat bevalt uitstekend. Uiteindelijk
klinkt het allemaal zo aangenaam dat het album niet onder doet voor de
twee prachtalbums die er aan vooraf gingen.
De Britse band Curse Of Lono leverde zowel in 2017 als in 2018 een onbetwiste jaarlijstjesplaat af.
De
band rond de uit Duitsland afkomstige Felix Bechtolsheimer dook in de
lente van 2017 op met het geweldige Severed. Het debuut van Curse Of
Lono werd in het hokje Americana geduwd en dat was gezien de vele
invloeden uit de 70s countryrock en bluesrock ook niet onlogisch, maar
het hokje wrong ook wel wat.
Curse
Of Lono ging op haar debuut immers ook aan de haal met tal van andere
invloeden, waaronder invloeden uit de psychedelica, folk, jazz en
indie-rock. Het ene moment hoorde je flarden Gram Parsons, maar iets
later net zo makkelijk iets van Pink Floyd, om maar eens twee namen te
noemen.
Het
geweldige debuut van de band, dat opdook in de hoogste regionen van
mijn jaarlijstje, werd vorig jaar gevolgd door het al even mooie As I
Fell. Het tweede album van Curse Of Lono was net wat gepolijster dan het
debuut van de band en riep bij velen associaties op met de muziek van
The War On Drugs, maar ik hoorde zelf ook veel van Dire Straits en
gelukkig wel Dire Straits in haar betere dagen.
Ook
As I Fell dook hoog op in mijn jaarlijstje, waarmee Curse Of Lono haar
status consolideerde. Dit jaar moeten we het doen zonder een echt nieuw
album van de band, maar voor Record Store Day 2019 was wel een
tussendoortje gepland. Dit tussendoortje pakte echter zo goed uit dat
4am And Counting nu toch nog als regulier album is verschenen.
Het
is een album met de ondertitel Live at Toe Rag Studios en dat is een
vlag die de lading uitstekend dekt. Curse Of Lono bezocht de analoge Toe
Rag Studios in Londen om een aantal nieuwe versies van de songs van de
eerste twee albums op te nemen. Het zijn versies die een stuk
ingetogener zijn dan de versies die we kennen van de eerste twee albums
van de band.
Curse
Of Lono kiest vooral voor loom klinkende en rootsy versies van de songs
die in de originele versies een stuk stekeliger waren. Het klinkt zo
anders dat 4am And Counting iets toevoegt aan de albums die we al
hadden. Dat is al reden genoeg om het nieuwe album van de Britse band
geen tussendoortje te noemen, maar het nieuwe album van Curse Of Lono is
ook nog eens een album van een zeer hoog niveau.
Dat
Felix Bechtolsheimer geweldige songs schrijft wisten we al, maar je
hoort het in de gestripte versies van de songs misschien nog wel beter
dan in de originelen. Iedere track op 4am And Counting voegt iets toe
aan het origineel op Severed of As I Fell en is misschien nog wel mooier
dan dit origineel.
Op
het nieuwe album van Curse Of Lono wordt bijzonder subtiel gemusiceerd
en alles komt glashelder uit de speakers. 10 fraaie tracks van de eerste
twee albums van de band krijgen gezelschap van de Tom Waits cover Goin’
Out West die prachtig past tussen de andere songs.
Met
name het gitaarwerk op het album is van grote schoonheid, maar ook de
andere muzikanten leveren fraai werk af. Het kleurt allemaal prachtig
bij de mooie stem van Felix Bechtolsheimer, wiens persoonlijke verhalen
in de ingetogen versies van de songs nog beter tot zijn recht komen.
Het
nieuwe geluid van de band bevalt me zo goed dat ik er niet om zal
treuren als de band de songs voor haar nieuwe album op dezelfde wijze
opneemt, maar als dat niet zo is heb ik in ieder geval 4am And Counting
om te koesteren.
Curse
Of Lono haalde zoals eerder gezegd twee jaar op rij mijn jaarlijstje en
het zou me niet eens verbazen als het “tussendoortje” van dit jaar
hetzelfde doet. Het sterkt me in mijn mening dat de band rond Felix
Bechtolsheimer een van de beste bands van het moment is.
Erwin Zijleman
Luister naar onze Spotify Playlist en ontdek waar we over schrijven:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment