Orville
Peck grijpt op fraaie wijze terug op muziek uit de jaren 50, maar
sleept er net zo makkelijk invloeden uit de new wave bij op dit
fascinerende debuut
Wat
een fascinerende plaat is dit. Het gitaarwerk neemt je het ene moment
mee terug naar de rockabilly en country uit de jaren 50, maar trekt je
het volgende moment zomaar de hoogtijdagen van The Smiths in. Stokoude
rootsmuziek gaat hand in hand met donkere new wave, zonder dat het ook
maar een moment vervreemd. In vocaal opzicht is Pony nog
indrukwekkender, want crooner Orville Peck kan alle kanten op. Van
honingzoete country tot aardedonkere new wave; alles wat Orville Peck op
zijn debuut Pony aanraakt verandert in goud. Prachtplaat.
In
eerste instantie werd mijn aandacht vooral getrokken door de felrode
cover met de opvallende afbeelding, maar deze cover maakte me
uiteindelijk nieuwsgierig genoeg om eens te luisteren naar het debuut
van de mij totaal onbekende Orville Peck. Deze
Orville Peck staat op de cover van zijn debuut Pony afgebeeld als
gemaskerde cowboy, wat bijdraagt aan alle mysterie rond zijn persoon.
Volgens
zijn bandcamp pagina opereert hij nu vanuit Nevada, maar is hij
afkomstig uit “the badlands of North America”. In deze badlands maakte
hij waarschijnlijk kennis met invloeden uit de country, rock ’n roll en
rockabilly uit de jaren 50 en 60, want deze invloeden vormen vaak de
basis van de muziek van de Amerikaanse muzikant.
Pony
opent met fraaie ruimtelijke gitaarlijnen, die al snel gezelschap
krijgen van de mooie stem van Orville Peck, die een volleerd crooner
blijkt te zijn. Pony stapt onmiddellijk in de voetsporen van de eerste
albums van Chris Isaak, die de mosterd natuurlijk ook uit het verre
verleden haalde, en voegt er in de hoge noten nog een vleugje Roy
Orbison aan toe.
Het
mooie van Pony is dat Orville Peck niet blijft hangen bij country en
rock ’n roll uit de jaren 50 en 60, maar er uiteenlopende invloeden bij
sleept. Pony klinkt hier en daar als Morrissey die de country en rock ’n
roll heeft ontdekt of als Lloyd Cole die op zoek is gegaan naar de
oorsprong van de rockabilly. Pony kan hierdoor omslaan van een
traditioneel aandoende rootsplaat of croonerplaat in een album dat
inspiratie haalt uit de 80s new wave of zelfs uit de shoegaze of
gothrock uit de jaren 90.
Door
alle invloeden zet Pony van Orville Peck je vaak op het verkeerde been,
maar het debuut van de Amerikaanse muzikant overtuigt op indrukwekkende
wijze. Het is fraai hoe stokoude invloeden uit de country en rockabilly
in een keer om kunnen slaan in een eigentijdser geluid, bijvoorbeeld
door opeens elektronica of juist een banjo toe te voegen of door de
gitaren opeens totaal anders te laten klinken.
Gitaarloopjes
die het ene moment nog uit de Sun Studio’s in de jaren 50 lijken te
komen, worden opeens voorzien van zonnestralen zoals Johnny Marr dat kon
in zijn beste dagen of herinneren aan de hoogtijdagen van Lloyd Cole
& The Commotions.
Het
is nog veel mooier hoe Orville Peck met zijn stem alle kanten op blijkt
te kunnen. Het ene moment haalt hij de hoge noten van Roy Orbison, het
volgende moment kruipt hij in de huid van een jonge Elvis, niet veel
later steekt hij Morrissey naar de kroon lijkt het, net als bij David
Eugene Edwards in zijn beste dagen, of de duivel hem op zijn hielen zit,
of klinkt hij net zo poppy als Erasure zanger Andy Bell of net zo
soulvol als Allison Moyet.
Constant
word je heen en weer geslingerd tussen met name de jaren 50 en 80, maar
het klinkt geen moment onlogisch. Orville Peck slaat op indrukwekkende
wijze een brug tussen genres en tijdperken, maakt indruk met een
bijzonder fraaie en trefzekere instrumentatie en imponeert met een stem
die alle songs op zijn debuut naar een hoger plan tilt.
In
eerste instantie klinkt het vooral leuk en origineel, maar hoe vaker ik
naar Pony luister, hoe meer ik er van overtuigd raak dat Orville Peck
een hele mooie en ook hele bijzondere plaat heeft gemaakt, die een
ieders aandacht verdient.
Erwin Zijleman
Je kunt Pony hier kopen:
https://orvillepeck.bandcamp.com/album/pony
or listen to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment