Alice
Phoebe Lou maakte voor mij een van de beste platen van 2016 en doet het
drie jaar later nog eens dunnetjes over met een nog betere tweede plaat
Orbit
kwam drie jaar geleden als een donderslag bij heldere hemel en wat was
ik onder de indruk van het debuut van de in Zuid-Afrika geboren maar al
jaren in Berlijn woonachtige Alice Phoebe Lou. Na Orbit, dat hoog opdook
in mijn jaarlijstje over 2016, is er Paper Castles en wat is het een
prachtige plaat geworden. Alice Phoebe Lou borduurt voort op het geluid
van haar debuut, maar verrijkt dit geluid ook op subtiele en
avontuurlijke wijze. Het levert een dromerige en sprookjesachtige plaat
op die niet van deze wereld is, maar je even meeneemt naar een plek waar
alles mooi maar ook breekbaar is.
De
in Zuid-Afrika geboren Alice Phoebe Lou debuteerde bijna drie jaar
geleden op 21-jarige leeftijd met het werkelijk prachtige Orbit. Het
debuut van de singer-songwriter, die zich op dat moment in Berlijn had
gevestigd en daar ook regelmatig als straatmuzikant was te zien, groeide
uiteindelijk uit tot een van mijn favoriete platen van 2016.
Orbit
kreeg een aantal zeer lovende recensies, maar het succes van Alice
Phoebe Lou was uiteindelijk bescheiden, waardoor haar tweede plaat een
wat unanieme plek inneemt tussen de nieuwe releases van deze week. Voor
mij was het echter de release waar ik met afstand het meest naar heb
uitgekeken de afgelopen maanden.
Ik
heb Paper Castles inmiddels al een tijdje in huis en hoewel de plaat
niet de mokerslag uitdeelt die het zo verrassende Orbit uitdeelde, is
het een plaat waarvan ik de afgelopen weken intens ben gaan houden.
Paper Castles deelt geen mokerslag uit omdat de plaat duidelijk
voortborduurt op Orbit en hierdoor minder verrast, maar dat zegt niets
over de schoonheid van de plaat.
Alice
Phoebe Lou kiest ook dit keer voor een sprookjesachtig en vaak wat
bedwelmend en bezwerend geluid, waarin op bijzondere wijze invloeden uit
met name de folk en de jazz zijn verwerkt. Het is een wat zweverig maar
ook sprankelend geluid, dat prachtig kleurt bij de vaak fluisterzachte
zang van Alice Phoebe Lou, die overigens veel beter is gaan zingen en
dit keer ook zwoel en jazzy kan klinken.
Paper
Castles voelt voor iedereen die Orbit drie jaar geleden heeft omarmd
onmiddellijk als een warm bad, maar de vanuit Berlijn opererende
singer-songwriter, die wereldwijd toerde de afgelopen jaren, laat ook
flink wat groei horen. Alice Phoebe Lou zingt met meer overtuiging en
komt hiernaast op de proppen met een veelkleuriger, avontuurlijker en
ook zelfverzekerder geluid dat absoluut als een geheel eigen geluid kan
worden bestempeld.
Soms
domineert de folk, soms de jazz, maar de Zuid-Afrikaanse
singer-songwriter gaat op haar nieuwe plaat net zo makkelijk aan de haal
met invloeden uit de psychedelica, funk en soul, pop en wat eigenlijk
niet, waardoor haar muziek met geen mogelijkheid in een hokje is te
duwen. Ook
Paper Castles klinkt weer subtiel en vaak wat sprookjesachtig, maar wat
zit er nog veel ander moois verstopt in de bijzondere muziek van Alice
Phoebe Lou, die net wat voller en rijker klinkt dan op haar debuut.
Ik
heb de plaat zoals gezegd al een tijdje in mijn bezit, maar hoor toch
steeds weer andere dingen in de wonderschone muziek op Paper Castles. De
bijzondere klanken nemen je steeds weer mee naar een andere wereld,
waarna Alice Phoebe Lou de bezwering compleet maakt met haar bijzondere
zang.
Orbit
was voor mij een onbetwiste jaarlijstjesplaat, maar Paper Castles gaat
er dik overheen. Misschien net wat minder verrassing, maar verder is de
plaat op alle fronten mooier en beter. En dat van een muzikante die nog
25 moet worden. Zeer indrukwekkend.
Erwin Zijleman
Je kunt Paper Castles hier kopen:
https://alicephoebelou.bandcamp.com/releases
or listen to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment