Iris
Penning maakt diepe indruk met mooie woorden, mooie klanken en vooral
met songs die je meeslepen naar een wereld waar je nooit meer weg wilt
Even
was er nog mijn weerstand tegen Nederlandstalige popmuziek, maar toen
de eerste noten van Liever Vieze Voeten uit de speakers kwamen verdween
deze als sneeuw voor de zon en maakte weerstand plaats voor diepe
bewondering. Iris Penning maakt fluisterzachte en intieme popliedjes die
mooie verhalen vertellen. Het zijn verhalen die worden omgeven door een
sfeervolle en bijzonder mooie instrumentatie en het zijn verhalen die
worden gedragen door een prachtige stem, die alle verhalen voorziet van
emotie en warmte. Iris Penning timmert al een tijdje aan de weg, maar
wat zet ze opeens grote stappen met deze prachtplaat.
Ik
geef eerlijk toe dat ik niet zo heel veel heb met Nederlandstalige
popmuziek. Dat heeft heel weinig of zelfs helemaal niets te maken met
vooroordelen, maar alles met het gevoel dat Nederlandstalige popmuziek
me net wat te vaak geeft. Het is het wat ongemakkelijke gevoel dat bezit
van me neemt wanneer songs in mijn moedertaal me net wat te gekunsteld
klinken, waardoor alles vervaagt en alleen een gevoel van onbehagen
overblijft.
Ik
dacht in het verleden vaak dat het Nederlands gewoon niet zo geschikt
is voor popmuziek, maar zo af en toe duikt er een plaat op die laat
horen dat er wel degelijk Nederlandstalige albums worden gemaakt die me
raken en die ik na één keer horen prachtig vind. Lieve Vieze Voeten van
Iris Penning is zo’n plaat.
Iris
Penning is een jonge singer-songwriter uit Eindhoven, die de afgelopen
jaren al twee albums afleverde. Die albums deden me nog niet zo heel,
maar maakten me op een of andere manier wel nieuwsgierig naar hetgeen
dat nog in het vat zat. Dat blijkt het samen met de ervaren Eindhovense
muzikant en producer Gabriël Peeters gemaakte Liever Vieze Voeten.
De
muziek van Iris Penning wordt op haar eigen website omschreven als
“poëtische pop”. Dat klonk op voorhand als de Nederlandstalige
kleinkunst waarvoor ik een allergie lijk te hebben ontwikkeld, maar Iris
Penning had me eigenlijk al na een paar noten te pakken met
songs waarin alles klopt en iedere noot je nieuwsgierig maakt naar de
volgende.
De
singer-songwriter uit Eindhoven heeft heel veel aandacht besteed aan
haar teksten, die hier en daar inderdaad uitblinken door een
dichterlijke schoonheid, maar Liever Vieze Voeten klinkt geen moment
gekunsteld. De bijzonder mooie stem van Iris Penning betovert je direct
vanaf de eerste tonen, waarna de met een mooie zachte g uitgesproken
woorden langzaam rondjes in je hoofd draaien, tot ze zijn omgetoverd tot
beelden.
Iris
Penning beschikt over een stem die woorden tot leven brengt, maar het
is ook een stem van een bijzondere schoonheid. Het is een stem die een
sober maar zeer smaakvol instrumentarium verdient en dat is precies wat
Liever Vieze Voeten heeft gekregen. Gabriël Peeters heeft het derde
album van Iris Penning bijzonder smaakvol ingekleurd met een warm en
akoestisch geluid dat vooral bestaat uit akoestische gitaren en
hiernaast sfeervolle accenten van piano, cello, saxofoon en percussie
bevat. Het is een subtiel, maar opvallend trefzeker geluid. De
nadruk ligt echter op de stem van Iris Penning, die incidenteel wordt
verrijkt door koortjes en tweede stemmen, maar meestal ingetogen, puur
en fluisterzacht klinkt en meer dan eens goed is voor kippenvel.
Iris
Penning vertelt op haar nieuwe album mooie verhalen en verhalen zitten
me bij Nederlandstalige muziek vaak in de weg omdat ze afleiden. Ook dat
is anders bij beluistering van Liever Vieze Voeten van Iris Penning. De
singer-songwriter uit Eindhoven vertelt verhalen die je wilt volgen,
maar ze maakt ook muziek die je meeneemt en weg laat dromen. Het
zorgt ervoor dat ik de 39 minuten van Liever Vieze Voeten van Iris
Penning het liefst twee keer achter elkaar beluister, om bij tweede
beluistering te constateren dat Liever Vieze Voeten steeds meer een
feest van herkenning is, maar ook nog steeds nieuwe dingen laat horen.
De
afgelopen jaren kon ik best goed uit de voeten met de Nederlandstalige
songs van onder andere Eefje de Visser en Maaike Ouboter, maar Iris
Penning legt de lat weer net een stukje hoger met persoonlijke songs van
grote schoonheid en een bijzondere intimiteit. Ook in de toekomst zal
ik vooral naar Engelstalige muziek luisteren, maar deze prachtplaat zal
af en toe zorgen voor afwisseling. Of in termen van Iris Penning te
spreken “liever vieze voeten dan altijd schoenen aan”.
Erwin Zijleman
Je kunt Liever Vieze Voeten hier kopen:
https://www.irispenning.com/
or listen to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment