donderdag 26 september 2019

How Could A Man. Derek Senn

De Californische singer-songwriter Derek Senn imponeert met een serie ijzersterke songs die zich niet zomaar in een hokje laten duwen maar stuk voor stuk gekoesterd mogen worden.

Zonder een tip van een lezer van deze BLOG had ik waarschijnlijk nooit gehoord van de Amerikaanse muzikant Derek Senn. Het zou doodzonde zijn geweest, want met How Could A Man heeft de in Nederland volslagen onbekende singer-songwriter een prachtplaat afgeleverd. Derek Senn imponeert op How Could A Man met fraaie rootssongs, maar verrast evenzeer met volstrekt tijdloze rockssongs. In muzikaal opzicht klinkt het prachtig, de zang is prima, de songs dringen zich genadeloos op en Derek Senn vertelt ook nog eens prachtige verhalen. Na één keer horen was ik verslaafd aan dit album, maar How Could A Man wordt bij iedere luisterbeurt beter en beter. Wat een aangename verrassing.

Een lezer van deze BLOG wees me op How Could A Man van de Amerikaanse singer-songwriter Derek Senn. Het bleek een gouden tip, want direct bij de eerste keer horen was ik al diep onder de indruk van het album van de Amerikaanse muzikant en sindsdien is How Could A Man van Derek Senn alleen maar mooier en indrukwekkender geworden.
 
How Could A Man is mijn eerste kennismaking met de muziek van de Californische singer-songwriter, maar het blijkt zeker niet het eerste album van de muzikant uit San Luis Obispo, dat op de kaart tussen San Francisco en Los Angeles is te vinden.
 
Derek Senn had in zijn tienerjaren nog geen muzikale ambities en leerde op latere leeftijd gitaar spelen. In eerste instantie maakte hij thuis opgenomen albums die vooral aftrek vonden onder familie en vrienden, maar de laatste jaren had Derek Senn wel de beschikking over een professionele studio en hiervan heeft hij optimaal geprofiteerd. Na twee, overigens ook uitstekende, albums die werden geproduceerd door John Vanderslice, werkte de Californische muzikant dit keer samen met producer Damon Castillo en levert hij zijn sterkste album af.
 
How Could A Man is een prachtig klinkend album en het is bovendien een volstrekt tijdloos klinkend album. Het is een album dat ik in eerste instantie in het hokje rootsmuziek heb geduwd, maar een aantal tracks op het album passen net zo makkelijk in het hokje pop of rock. In de meer akoestisch georiënteerde rootssongs maakt Derek Senn indruk met mooi gitaarspel en een bijzondere stem vol doorleving, maar ook in deze songs wordt het geluid van de Amerikaan verrijkt met flink wat instrumenten, waaronder fraai klinkende orgels. Wanneer Derek Senn opschuift richting een wat steviger geluid wordt rootsmuziek snel verruild voor rock, maar op een of andere manier slaagt de Amerikaanse muzikant er in om de intimiteit van zijn songs te behouden.
 
Derek Senn maakt muziek die 1001 associaties oproept, maar omdat How Could A Man meerdere kanten op schiet (ik hoor net zo makkelijk wat van Lou Reed als van Pink Floyd), houdt geen enkele associatie het hele album stand. In muzikaal opzicht klinkt How Could A Man prachtig, met een hoofdrol voor het steeds weer wonderschone gitaarspel, maar ook in vocaal opzicht maakt Derek Senn de nodige indruk, met een warme stem die puur en oprecht klinkt.
 
Het is echter de kwaliteit van de songs die van How Could A Man zo’n sterk album maakt. Derek Senn schrijft songs die zich makkelijk opdringen en die vervolgens ook nog eens lekker blijven hangen. Zeker wanneer de Amerikaanse muzikant de rootsmuziek verlaat voor pop en rock hoor ik meer dan eens wat van de genialiteit van Paul McCartney of van de geweldige popsongs van The Go-Betweens en dat is vergelijkingsmateriaal dat ik niet al te vaak uit de kast trek.
 
How Could A Man sleept zich al snel van hoogtepunt naar hoogtepunt en hoe vaker ik naar het album luister hoe dierbaarder het nieuwe album van Derek Senn me wordt. De songs op How Could A Man overtuigden me stuk voor stuk makkelijk, maar inmiddels zijn het songs die ik intens wil koesteren. Voor mij een van de grote verrassingen van het muziekjaar 2019.

Erwin Zijleman

Je kunt How Could A Man hier beluisteren en kopen:

https://dereksenn.bandcamp.com/


of luister naar onze Spotify Playlist en ontdek waar we over schrijven:

https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g

Geen opmerkingen:

Een reactie posten