Als
de soundtrack van dit moment gemaakt zou moeten worden, zou hij
waarschijnlijk klinken als Farewell To All We Know van Matt Elliott.
De
Britse muzikant Matt Elliott maakt al heel lang muziek en de muziek die
ik ken is nogal donker getint. Het geldt ook weer voor het deze week
verschenen Farewell To All We Know, dat zich laat beluisteren als de
soundtrack van de bijzondere tijd waarin we momenteel leven. Matt
Elliott heeft een album gemaakt vol stemmige klanken van strijkers,
piano en vooral akoestische gitaar en het zijn klanken die fraai kleuren
bij zijn fluisterzachte en vaak bijna gesproken zang, die, of je het nu
wilt of niet, aan Leonard Cohen doet denken. Het levert een prachtige
metgezel in deze donkere en angstige tijden op.
De
Britse muzikant Matt Elliott draait al heel wat jaren mee in de muziek.
In eerste instantie in illustere bands als Flying Saucer Attack, AMP en
Movietone en vanaf de tweede helft van de jaren 90 als zijn alter ego
The Third Eye Foundation. Vanaf het begin van het huidige millennium
maakt Matt Elliott muziek onder zijn eigen naam en ook dat heeft
inmiddels een stapeltje albums opgeleverd.
Ik
moet eerlijk bekennen dat ik de bands waarin Matt Elliott speelde niet
ken en ook de muziek van The Third Eye Foundation ben ik volgens mij
nooit tegengekomen. Zijn solowerk ken ik wel, zij het in beperkte mate.
Ik was zo’n 15 jaar geleden zeer onder de indruk van Drinking Songs uit
2004 en opvolger Failing Songs uit 2006. Twee behoorlijk donkere albums
met een vaak ingetogen, maar soms ook uitbundigere instrumentatie en
naast veel ruimte voor melancholie ook ruimte voor drama.
Sindsdien
ben ik de Britse en tegenwoordig vanuit Frankrijk opererende muzikant
uit het oog verloren, totdat deze week Farewell To All We Know
verscheen. Het is een titel die de wereld van het moment beschrijft en
het album opent met bijpassende klanken. In de openingstrack horen we
fraai maar ook wat weemoedig klinkend akoestisch gitaarspel en hiermee
draagt Matt Elliott direct bij aan de soundtrack van het moment. De
weemoedige klanken worden subtiel verder ingekleurd, maar de
openingstrack moet het doen zonder zang.
Ook
de tweede track op het album beperkt zich ruim twee minuten lang tot
prachtig maar ook wat weemoedig akoestisch gitaarspel met hier en daar
fraaie accenten van de piano, maar uiteindelijk valt de stem van Matt
Elliott in. Met zijn zich langzaam voortslepende, fluisterzachte en
bijna gesproken zang doet Matt Elliott wel wat aan Leonard Cohen denken
aan, maar gelukkig heeft de Britse muzikant ook een duidelijk eigen
geluid.
Wanneer
de laatste noten van de tweede track na ruim 6 minuten wegsterven, is
wel duidelijk dat Matt Elliott geen vrolijk album heeft gemaakt, maar
dat zou ook misplaatst zijn op een album dat de huidige tijd probeert te
schetsen. Net als op zijn werk van 15 jaar geleden heeft de Brit een
voorkeur voor stemmige en wat donkere klanken, maar zo nu en dan voert
hij het tempo op en zoekt hij het experiment.
Het
levert een album op waarvoor je zeker in de stemming moet zijn, maar
als je er voor in de stemming bent is Farewell To All We Know een album
van een bijzondere schoonheid en intensiteit. Ik ken meer albums als het
nieuwe album van Matt Elliott, maar de Britse muzikant baart continu
opzien met een prachtige instrumentatie, waarin de akoestische gitaar
steeds centraal staat, maar waarin ook strijkers en piano opduiken.
Het
past allemaal prachtig bij de breekbare maar bijzonder fraaie vocalen
van de Britse muzikant. Je moet als muzikant niet vergeleken willen
worden met Leonard Cohen, maar Matt Elliott ontsnapt er niet aan. Zijn
zang doet af en toe denken aan die van de oude meester, maar ook de
opbouw van de songs en de instrumentatie van deze songs herinnert meer
dan eens aan het werk van de Canadese singer-songwriter (luister maar
eens naar The Day After That). Het zou me meestal in de weg zitten, maar
bij beluistering van Farewell To All We Know zit het me niet in de
weg.
Matt
Elliott heeft de soundtrack van deze tijd gemaakt. Niet iets om vrolijk
van te worden, al bieden de mooie klanken ook zeker troost in deze
bijzondere dagen, net als de afsluitende song: The Worst Is Over.
Erwin Zijleman
You can listen to and buy Farewell To All We Know here:
https://mattelliott.bandcamp.com/album/farewell-to-all-we-know
of luister naar onze Spotify Playlist om uit te vinden waar we over schrijven:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment