Een
nieuw Springsteen album is lang niet altijd een garantie op succes,
maar op Western Stars verkeert de Amerikaanse muzikant in een grootse
vorm en levert hij zijn beste album in vele, vele jaren af.
Na een
aantal matige albums was ik er zeker niet gerust op, maar na vele malen
beluisteren durf ik wel te beweren dat Bruce Springsteen eindelijk weer
eens een groots album heeft afgeleverd. Western Stars wisselt fraai
ingetogen momenten af met zwaar georkestreerde passages, maar alles op
het nieuwe album draagt bij aan de schoonheid en de verbeeldingskracht
van de songs die Springsteen heeft geschreven. Western Stars zit vol
echo’s uit het rijke oeuvre van Bruce Springsteen, maar laat toch ook
een nieuw geluid horen. Het is het geluid van een muzikant die dit jaar
70 wordt, maar nog lang niet versleten is. Of Western Stars uiteindelijk
een Springsteen klassieker wordt laat zich lastig voorspellen, maar dat
het zijn beste album is in heel veel jaren is voor mij zeker.
Als
groot Springsteen fan ben ik natuurlijk blij met ieder album dat de
Amerikaanse muzikant uitbrengt, maar zeker achteraf bezien moet ik
toegeven dat er de afgelopen 15 jaar niet zo heel veel te genieten
viel. Magic
(2007), Working On A Dream (2009), Wrecking Ball (2012) en High Hopes
(2014) hadden zeker hun momenten, maar Springsteen klassiekers zijn het
wat mij betreft niet.
Voor
een echte Springsteen klassieker moeten we misschien wel terug naar het
geweldige The Rising, waarmee Springsteen na een lange creatieve dip
terugkeerde uit de puinhopen van 9/11 (het op zijn eigen manier
geweldige We Shall Overcome: The Seeger Sessions laat ik altijd buiten
beschouwing).
Een
groot aantal jaren zonder klassieker zijn overigens niet vreemd in de
carrière van Springsteen, want hoeveel echt memorabele albums zaten er
tussen Tunnel Of Love uit 1987 en The Rising uit 2002? Niet een wat mij
betreft. Het is bijzonder, want op het podium heeft Springsteen een
geweldige track record. De tour die volgde op Human Touch en Lucky Town
was niet geweldig, maar verder heeft The Boss live maar zelden
teleurgesteld.
Genoeg
teruggekeken nu, want gisteren lag het langverwachte nieuwe album van
Bruce Springsteen in de winkel. Western Stars werd voorafgegaan door de
zonnige en aanstekelijke single Hello Sunshine, die volgens Springsteen
was geïnspireerd door Californische pop en filmscores uit de jaren 60 en
70. Die invloeden keren terug op de rest van het album dat duidelijk
anders klinkt dan de laatste paar albums van de muzikant uit New
Jersey.
Western
Stars is een positief maar ook melancholisch en nostalgisch album dat de
schoonheid en kracht, maar ook de onderkant van de Amerikaanse
samenleving bezingt (en dat zonder al te veel verwijzingen naar de man
die momenteel aan het roer staat in de VS).
Het is deels
een behoorlijk ingetogen album dat het moet doen zonder de grootse
klanken van de E Street Band. Veel songs op het album openen
betrekkelijk sober en worden langzaam maar zeker verder ingekleurd. Al
met al duiken er flink wat muzikanten op, onder wie Jon Brion,
Springsteen pianist van het eerste uur David Sancious en pedal steel
virtuoos Greg Leisz.
Hiernaast
heeft Springsteen een flink orkest ingehuurd, die de klanken op Western
Stars met grote regelmaat rijkelijk versieren met blazers en strijkers.
Het klinkt allemaal bijzonder fraai, maar het is ook functioneel. Zeker
de meer ingetogen passages leunen zwaar op de vocalen van Springsteen,
die verrassend goed bij stem is. Wanneer Western Stars wat voller en
meer georkestreerd klinkt, is Western Stars een beeldend album dat het
weidse Amerikaanse landschap fraai uittekent.
De albums
die Springsteen de afgelopen 15 jaar maakte hadden zoals gezegd hun
momenten, maar hielden de aandacht niet continu vast. Western Stars doet
dit wel. Springsteen heeft een serie sterke songs geschreven en het
zijn songs die op een of andere manier een eenheid vormen.
Het is een
eenheid vol mooie verhalen maar ook vol referenties naar het oude werk
van Springsteen. In de meest ingetogen momenten hoor je een vleugje
Nebraska, maar het is een vleugje Nebraska met een laagje chroom. Bij
beluistering van Western Stars heb ik de meeste associaties met Tunnel
Of Love uit 1987 en The Rising uit 2002. Tunnel Of Love werd getekend
door het stranden van het eerste huwelijk van Springsteen, The Rising
door de aanslagen van 11 september 2001 en beide albums stonden in het
teken van de wederopstanding.
Het zijn
albums die ik hoog heb zitten; Tunnel Of Love is zelfs mijn favoriete
Springsteen album. Western Stars zou hier zomaar eens bij in de buurt
kunnen komen. De strijkers zwellen hier en daar misschien net iets te
weldadig aan, maar het past allemaal prachtig bij de songs die vertellen
over een Amerika dat er al lang niet meer is of misschien nog bestaat
als je goed kijkt. Springsteen imponeerde de afgelopen 15 jaar met enige
regelmaat op het podium, maar liet het op zijn
albums grotendeels afweten. Western Stars is wat dat betreft een
glorieuze comeback.
Erwin Zijleman
Listen to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment