Het
was een paar jaar stil rond Over The Rhine, maar gelukkig is de
Amerikaanse band terug met een plaat die het hoge niveau van de vorige
platen vasthoudt.
Ik
ontdekte Over The Rhine aan het begin van het millennium, toen de band
al een paar prima platen op haar naam had staan, maar haar mooiste
platen nog moest maken. Sindsdien verkeert de band in absolute topvorm,
wat heeft geresulteerd in een indrukwekkend stapeltje prachtplaten. De
afgelopen jaren was het helaas wat stil rond Over The Rhine, maar met
Love & Revelation is de band rond Karin Bergquist en Linford
Detweiler gelukkig terug. Veel veranderd is er niet. Over The Rhine
staat nog altijd garant voor een bijzonder mooi geluid, emotievolle
vocalen en songs die ergens over gaan. Het levert wederom een topplaat
op.
Karin
Bergquist en Linford Detweiler vormen al sinds 1989 de basis van de band
Over The Rhine en vieren dit jaar dus de dertigste verjaardag van hun
band.
De
band uit Cincinnati, Ohio, debuteerde in 1991, maar zelf ontdekte ik
Over The Rhine pas tien jaar later, toen in 2001 Films For Radio
verscheen. Ik was direct onder de indruk van deze plaat, maar alle
platen die ik sindsdien van de band heb gehoord zijn veel beter. Over
The Rhine leverde in 2003 haar voorlopige meesterwerk Ohio af, maar
alle platen die hierna zijn verschenen doen niet veel onder voor deze
plaat.
De
afgelopen jaren zijn de liefhebbers van Over The Rhine niet erg
verwend. In 2013 verscheen het prachtige Meet Me At The Edge Of The
World, een jaar later gevolgd door het voor een kerstplaat erg goede
Blood Oranges In The Snow. Sindsdien was het helaas stil rond de band
uit Cincinatti, maar deze week keerde Over The Rhine gelukkig terug met
Love & Revelation.
Voor
een ieder die de andere platen van Over The Rhine kent, is ook Love
& Revelation direct weer een feest van herkenning. Karin Bergquist
en Linford Detweiler vertellen al hun hele leven persoonlijke verhalen
op de albums van Over The Rhine en doen dat ook dit keer. Waar op de
vorige platen vaak het leven op het Amerikaanse platteland centraal
stond, staat Love & Revelation voor een deel in het teken van
liefde, verlies en rouw.
De
songs gaan deels over persoonlijk verlies, maar focussen zich minstens
net zo vaak op het verlies van het Amerika dat Karin Bergquist en
Linford Detweiler dierbaar is en dat ten onder dreigt te gaan aan
populisme en verdeeldheid. Gelukkig is de liefde er ook nog en is Love
& Revelation een album vol melancholie, maar zeker geen aardedonker
album geworden.
In
muzikaal opzicht is er niet zo heel veel veranderd. Over The Rhine
kiest nog steeds voor een stemmig maar ook warm en vol geluid, waarin
een akoestische basis de fundering vormt voor de krachtige vocalen van
Karin Bergquist. Denk aan 10,000 Maniacs, The Innocence Mission en
Cowboy Junkies, maar Over The Rhine heeft ook een duidelijk eigen
geluid.
Hier
en daar zwellen de strijkers flink aan, hier en daar is er een
onverwacht uitstapje, maar ook op Love & Revelation domineren mooie,
warme klanken en een productie die recht doet aan deze klanken. Het
zijn klanken, met een hoofdrol voor prachtige pianoklanken en een
arsenaal aan snareninstrumenten, waaronder geweldige pedal steel
klanken, die perfect passen bij de mooie stem van Karin Bergquist, die
de afgelopen decennia alleen maar mooier is gaan zingen en nog wat meer
emotie en doorleving aan haar stem heeft toegevoegd.
De
instrumentatie is zo mooi dat ik topmuzikanten vermoedde en die zijn
inderdaad aangeschoven in de persoon van topkrachten als drummer Jay
Bellerose en pedal steel wizard Greg Leisz.
Of
Over The Rhine veel nieuwe zieltjes gaat winnen met deze plaat durf ik
te betwijfelen, maar voor de fans van het eerste of tweede uur is ook
dit weer een plaat om te koesteren. Voor een band die inmiddels dertig
jaar bestaat en nog nauwelijks een steek heeft laten vallen is dat een
prestatie van formaat. Een diepe buiging is op zijn plaats.
Erwin Zijleman
Listen to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment