De
Noorse band Spielbergs imponeert met een enorme bak herrie, maar ook
met tijdloze rocksongs vol invloeden en een goed gevoel voor melodie.
Het
aantal echt goede gitaarplaten was vorig jaar op de vingers van één
hand te tellen, zeker wanneer ik me beperkte tot de jonge honden. 2019
begon prachtig met het debuut van de Noorse band Spielbergs, die
ontzagwekkend hoge gitaarmuren opbouwt en haar muziek af en toe volledig
laat ontsporen, maar ook verrast met een bonte mix aan invloeden uit
een aantal decennia rockmuziek. Spielbergs komt op de proppen met een
aantal songs die de zon laten schijnen, maar maakt ook apocalyptische
muziek waarin het einde van de wereld nabij is. Soms is het net wat te
veel, maar meestal zijn de songs van de Noorse band uitermate trefzeker.
Een bijzonder veelbelovend debuut.
In
een week waarin Guided by Voices met de zoveelste geweldige gitaarplaat
op de proppen kwam, hoop je op een stel jonge honden dat op zijn minst
in de voetsporen treedt van de oude meesters.
Die
jonge honden zijn helaas schaars op het moment, maar debuut van Spielbergs komt aardig in de buurt.
Spielbergs
is een band uit Noorwegen en direct in de openingstrack laten de Noorse
jonge honden horen dat ze een prima rocksong kunnen schrijven.
De
band uit Oslo werd tot dusver vooral in het hokje punk geduwd, maar dat
is slechts een van de vele invloeden die op This Is Not The End is te
horen. Hier en daar hoor ik zoals gezegd een vleugje punk, maar
invloeden uit de indierock en de noiserock zijn veel dominanter
aanwezig. De rockmuziek uit de jaren 90 heeft flink wat invloed gehad op
het debuut van de Noorse band, maar Spielbergs heeft ook goed
geluisterd naar de metaalmakers uit het heden en haalt uit de jaren 70
niet alleen een vleugje punk en post-punk, maar ook wat invloeden uit de
melodieuze hardrock.
De
songs op This Is Not The End zijn vaak rauw en meedogenloos en groots
en meeslepend, maar Spielbergs verliest de melodieën nergens uit het
oog, waardoor de hier en daar torenhoge gitaarmuren niet op zichzelf
staan, maar altijd weer terugkeren naar de rocksong met een kop en een
staart. Voor
liefhebbers van melodieuze rocksongs is het af en toe ook wel even
doorbuiten, want de band uit Oslo pakt af en toe uit met gitaarmuren die
tot in de hemel lijken te reiken.
Noorse
popmuziek is, zeker in de wintermaanden, over het algemeen aardedonker,
maar Spielbergs verrast met flink wat rocksongs die de zon laten
schijnen. Zeker wanneer de ritmesectie loodzwaar maar superstrak speelt
en hier en daar mitrailleursalvo’s afvuurt, de gitaren alle kanten op
mogen schieten en ook nadrukkelijk mogen ontsporen en de Noren
overtuigen met geweldige melodieën en refreinen, is het genieten van
muziek die zich prima laat omschrijven als tijdloos.
Spielbergs
laat de zon echter niet de hele tijd schijnen en kiest ook voor een
aantal songs die donkerder en veel steviger of juist experimenteler
zijn. Daar moet je van houden, maar omdat de band uit Oslo ook in de
zware of lastiger te doorgronden songs gas terugneemt hou ik het
moeiteloos vol, zeker wanneer de Noren de angstaanjagend hoge
gitaarmuren tijdelijk verruilen voor een heerlijk melodieuze
gitaarsolo.
In
een aantal songs flirt Spielbergs ook nog wat met de grunge, waarmee
het palet dat men binnen de rockmuziek bestrijkt nog wat breder wordt.
Het wordt nog wat breder wanneer op de tweede helft van de plaat ook de
archieven van de post-rock worden verkend en de muziek van Noren opeens
avontuurlijker en mysterieuzer wordt.
2018
bracht een aantal geweldige gitaarplaten, maar ik moest ook steeds
concluderen dat de spoeling wel erg dun was. In 2019 is er met het debuut van Spielbergs een gitaarplaat die er mag
zijn.
Erwin Zijleman
Je kunt This Is Not The End hier kopen:
https://bythetimeitgetsdark.bandcamp.com/album/this-is-not-the-end
or listen to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment