Juanita
Stein dook een jaar of twaalf geleden op als frontvrouw van de
Australische band Howling Bells. De band verkaste al snel naar Londen en
maakte uiteindelijk vier platen, die door de critici stuk voor stuk
goed werden ontvangen, maar helaas geen heel groot publiek wisten te
bereiken.
Ik
was zelf zeer gecharmeerd van de platen van Howling Bells, al was het
maar omdat de band het gat dat Mazzy Star halverwege de jaren 90 had
achtergelaten aardig wist op te vullen en bovendien wist te verrijken
met net wat meer zonnestralen. Na vier prima platen was de koek echter op voor Howling Bells en begon Juanita Stein aan een solocarrière.
Het leverde iets meer dan een jaar geleden het uitstekende America op. Op
haar eerste soloplaat liet Juanita Stein zich zeker beïnvloeden door
het geluid van haar voormalige band, waardoor ook America associaties
opriep met het werk van Mazzy Star, maar de plaat liet ook invloeden uit
de Amerikaanse rootsmuziek horen en maakte bovendien geen geheim van
een zwak voor tijdloze popmuziek. Het leverde een aantrekkelijk album
op, dat helaas minder aandacht kreeg dan Juanita Stein met haar
solodebuut verdiende.
De
Australische singer-songwriter is verrassend snel terug met een nieuwe
plaat en doet op Until The Lights Fade in grote lijnen wat ze ook deed
op America. Ook de tweede soloplaat van Juanita Stein laat echo’s uit
haar periode met Howling Bells horen, verwerkt zo nu en dan invloeden
uit de Amerikaanse rootsmuziek en laat zich bovendien nadrukkelijk
inspireren door de popmuziek uit het verleden. Until
The Lights Fade herinnert meer dan eens aan de popmuziek uit de jaren
60 en 70, maar Juanita Stein is er in geslaagd om al deze invloeden
onder te brengen in een geluid dat ook fris en eigentijds klinkt.
Juanita
Stein klonk in het verleden als het net wat energiekere zusje van Mazzy
Star’s Hope Sandoval, maar is inmiddels wat opgeschoven richting
zangeressen als Aimee Mann, Lera Lynn en hier en daar zelfs Lana Del Rey
(het vleugje Olivia Newton-John dat ik hoor moet ik misschien maar
verzwijgen). De warme en krachtige vocalen voorzien de tweede plaat van
Juanita Stein wat mij betreft van onderscheidend vermogen.
Until
The Lights Fade werd opgenomen in Austin, Texas, en dat hoor je. Niet
alleen vanwege het randje rootsmuziek dat opduikt in de muziek van
Juanita Stein, maar vooral door het rauwe rockrandje dat makkelijk de
kop op steekt op Until The Lights Fade en dat keer op keer
onweerstaanbaar lekker gitaarwerk laat horen.
De
tweede plaat van Juanita Stein werd geproduceerd door Stuart Sikes, die
bij mij vooral bekend is als de man achter de knoppen bij The Greatest
van Cat Power. Bij Cat Power slaagde deze Stuart Sikes er in om een
geluid vol invloeden uit het verleden zowel tijdloos als urgent te laten
klinken en hier slaagt hij ook in bij de productie van de tweede plaat
van Juanita Stein.
Until
The Lights Fade is direct bij eerste beluistering een plaat die je al
decennia lijkt te kennen, maar luister wat vaker om de songs op de plaat
echt te laten groeien. Hopelijk doet de plaat wat meer dan het debuut
een jaar geleden, want Juanita Stein is echt heel goed.
Erwin Zijleman
Je kunt het album hier bestellen:
https://juanitastein.bigcartel.com/
or listen to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment