De
Amerikaanse alt-country band The Jayhawks maakte in de eerste helft van
de jaren 90 twee briljante platen. Het zijn platen waarmee de band uit
Minneapolis, Minnesota, zich schaarde onder de alt-country pioniers en
het zijn platen die ik nog steeds met grote regelmaat uit de kast trek.
Het
niveau van Hollywood Town Hall uit 1992 en Tomorrow The Green Grass uit
1995 heeft de band wat mij betreft nooit meer benaderd, al is het maar
omdat deze platen optimaal profiteerden van de bijzondere chemie tussen
voormannen Gary Louris en Mark Olson (de Lennon/McCartney van de
alt-country).
Ook
de laatste twee platen van The Jayhawks vielen me echter zeker niet
tegen. Alle reden dus om uit te kijken naar de nieuwe plaat van de
Amerikaanse band. Deze plaat opent verrassend met een vocale hoofdrol
voor Karen Grotberg in een song die ik ken van de (overigens niet erg
overtuigende) soloplaat van Dixie Chicks frontvrouw Natalie Maines. In
de tweede track komen de Dixie Chicks terug in het van de band bekende
Everybody Knows, waarna ik even dacht dat The Jayhawks een Dixie Chicks
coverplaat hebben gemaakt.
Dit
blijkt niet het geval. Back Roads And Abandoned Motels bevat louter
songs die Jayhawks voorman Gary Louris schreef voor anderen. De Dixie
Chicks komen nog een keer voorbij op de plaat en verder komen songs
voorbij die eerder terecht kwamen op platen van onder andere Jakob Dylan
en Carrie Rodriguez. Back Roads And Abandoned Motels bevat tenslotte
twee gloednieuwe songs. Het
levert een plaat op die ongetwijfeld een tussendoortje zal worden
genoemd, maar zo ervaar ik de plaat niet. Buiten de songs van de Dixie
Chicks en Natalie Maines zijn alle songs op de plaat nieuw voor mij en
het zijn stuk voor stuk typische Jayhawks songs.
Eerder
noemde ik de twee voormannen van de eerste editie van The Jayhawks de
Lennon/McCartney van de alt-country. Dat is natuurlijk teveel eer, maar
als ik de vergelijking vasthoud, is Gary Louris onbetwist de McCartney
van de alt-country. De songs op Back Roads And Abandoned Motels sluiten
nadrukkelijk aan bij de erfenis van de vroege alt-country, maar hebben
zich ook nadrukkelijk laten inspireren door de countryrock uit de vroege
jaren 70 en door de muziek van The Beatles en die van Paul McCartney.
Vergeleken
met de andere platen van The Jayhawks klinkt Back Roads And Abandoned
Motels net wat lichtvoetiger en poppier dan de andere platen van de
band, maar op een of andere manier bevalt het me wel. Gary Louris heeft
een aantal prima songs geschreven voor anderen en het zijn songs die me,
voor zover ik de originelen ken of heb kunnen vinden, beter bevallen in
de uitvoering van The Jayhawks.
Back
Roads And Abandoned Motels is een erg aangename plaat die me goed helpt
bij het omarmen van het vakantiegevoel, maar het is ook een plaat vol
subtiele aanknopingspunten naar muziek uit een ver verleden. Het is
bovendien een plaat die zich steeds nadrukkelijker opdringt en die na
een paar keer horen meerdere songs oplevert die het verdienen om te
worden gekoesterd. Veel meer dan een tussendoortje dus deze nieuwe
Jayhawks plaat.
Erwin Zijleman
Listen to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment