K Michelle DuBois strooit met volstrekt tijdloze pop en rocksongs en ze worden steeds onweerstaanbaarder
Ik
had nog nooit van K Michelle Dubois gehoord, maar toen haar plaat voor
het eerst uit de speakers kwam, had ik het idee dat ik haar al jaren
kende. Harness staat immers vol met volstrekt tijdloze popliedjes en het
zijn popliedjes met een voorliefde voor 90s rock. Het maakt van Harness
de ultieme feelgood plaat, maar de songs van K Michelle DuBois zijn ook
nog eens heel goed. De instrumentatie is gericht op genadeloos
verleiden en ook de stem van de Amerikaanse singer-songwriter beschikt
over dit vermogen. Ik ging direct voor de bijl en ben nog lang niet
klaar met deze compleet onweerstaanbare plaat
K
Michelle DuBois staart me inmiddels al vele weken aan vanaf de cover
van haar nieuwe plaat Harness. Het is een cover die me al vanaf dag één
flink tegen staat, maar de muziek op de plaat staat me juist zeer aan en
daar gaat het uiteindelijk om.
De
plaat verscheen vorige week, zodat ik eindelijk iets kan opschrijven
over de derde plaat van de singer-songwriter uit Atlanta, Georgia. Over
de vorige twee kan ik niet veel zeggen, want die zijn me volledig
ontgaan, maar plaat nummer drie is echt een hele goede.
Op
deze derde plaat maakt K Michelle Dubois volstrekt tijdloze popliedjes
en het zijn volstrekt tijdloze popliedjes die zich vooral laten
inspireren door de vrouwelijke rockmuzikanten uit de jaren 90. Denk aan
Juliana Hatfield, denk aan Belly, denk aan The Breeders en denk ook
zeker aan Liz Phair in haar alternatievere jaren.
K
Michelle DuBois beperkt de invloeden die ze verwerkt in haar muziek
echter zeker niet tot die uit de jaren 90. Hier en daar hoor ik iets van
Siouxsie Sioux, hier en daar iets van The Bangles, maar Harness kan
zich ook laten inspireren door de tijdloze popmuziek van Fleetwood Mac,
de girlpop van Phil Spector, de ‘angry young woman’ muziek van Alanis
Morissette of de verleidelijke popliedjes van Jenny Lewis. Zo kan ik nog
wel even doorgaan met het noemen van namen, maar een recensie met
alleen maar namen helpt uiteindelijk niemand.
K
Michelle Dubois verwerkt al deze invloeden in een geluid dat ik alleen
maar kan omschrijven als compleet onweerstaanbaar. De gitaarlijnen op de
plaat zijn zonder uitzondering om te smullen, de gitaarmuren die hier
en daar worden opgebouwd zijn aangenaam gruizig, de brede
klankentapijten van synths zijn steeds weer sprookjesachtig mooi,
terwijl de ritmesectie lekker voor in de mix staat.
Het
is een geluid dat bedoeld is om genadeloos te verleiden en dat doet het
dan ook. Op hetzelfde moment durft K Michelle Dubois te experimenteren.
De ritmes zijn soms voorzichtig tegendraads, de synths strooien zo nu
en dan met licht tegen de haren in strijkende klanken, terwijl de
gitaren hier en daar flink uit de bocht mogen vliegen.
Als
ik al het vergelijkingsmateriaal op één hoop veeg is Harness van K
Michelle DuBois de plaat die Alanis Morissette na Jagged Little Pill niet
meer heeft gemaakt, al doe ik K Michelle DuBois met zo’n eenzijdige
vergelijking ook tekort.
Ik
heb het nog niet over de stem van de singer-songwriter uit Atlanta,
Georgia, gehad en het is een stem die gemaakt lijkt voor dit soort
muziek. K Michelle DuBois kan in vocaal opzicht stevig rocken, maar kan
ook meisjesachtig verleiden of klinken als een alternatieve popprinses.
Harness walst keer op keer over me heen met pop en rocksongs waarvan ik
alleen maar heel vrolijk kan worden en vervelen doet het na al die
draaibeurten nog steeds niet. De cover van de plaat blijft helaas een
beetje creepy, maar verder niets dan lof.
Erwin Zijleman
Je kunt Harness hier beluisteren en kopen:
https://kmichelledubois.bandcamp.com/
or listen to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment