Soms
komt er maanden geen muziek uit Nieuw-Zeeland voorbij op deze BLOG,
maar dit jaar is het spitsuur. Na Julia Deans en The Beths is
het nu Holly Arrowsmith die mijn aandacht heeft getrokken met een
uitstekende plaat.
Holly
Arrowsmith is net als Julia Deans en The Beths afkomstig uit het
Nieuw-Zeelandse Auckland, maar tapt in muzikaal opzicht uit een ander
vaatje dan de twee stadgenoten die haar voor gingen op deze BLOG.
A
Dawn I Remember is een bijzonder ingetogen singer-songwriter plaat, die
voor een belangrijk deel genoeg heeft aan fraai akoestisch gitaarspel
en een mooie stem.
Holly
Arrowsmith maakt muziek die vooral in het hokje folk past en het is
folk die zowel aansluiting vindt bij oude helden als Joan Baez en vooral
Joni Mitchell en jonge folkies van het moment, waarvan vooral Laura
Marling relevant vergelijkingsmateriaal aandraagt.
Holly
Arrowsmith groeide op in de Nieuw-Zeelandse natuur, maar werd geboren
in Santa Fé, New Mexico. Het verklaart misschien waarom A Dawn I
Remember niet alleen citeert uit de archieven van de folk, maar ook
aansluiting vindt bij de Americana uit het zuiden van de Verenigde
Staten.
A
Dawn I Remember, overigens al het tweede album dat Holly Arrowsmith in
eigen beheer heeft uitgebracht, is zoals gezegd een voornamelijk
ingetogen plaat met een hoofdrol voor de akoestische gitaar en de stem
van de Nieuw-Zeelandse muzikante, maar de productie van de plaat is veel
belangrijker en voller dan bij eerste beluistering opvalt.
Voor
de productie van A Dawn I Remember deed Holly Arrowsmith een beroep op
Ben Edwards, die eerder mooie dingen deed voor onder andere Julia
Jacklin, Tami Neilson en Marlon Williams. Ben Edwards heeft er aan de
ene kant voor gezorgd dat het verzorgde akoestische gitaarspel van de
Nieuw-Zeelandse muzikante en haar mooie en emotievolle stemgeluid in
balans zijn, maar de ervaren producer heeft de plaat ook voorzien van
fraaie accenten van onder andere piano, keyboards, banjo en slide
gitaar. Het voorziet de songs op de plaat van net dat beetje spanning dat nodig is om op te vallen.
De
accenten die zijn toegevoegd aan de sobere muziek van Holly Arrowsmith
zijn uiterst subtiel en zitten de eenvoud van haar muziek nergens in de
weg. Het is muziek die net zo indringend is als de muziek van de al
eerder genoemde Joni Mitchell en Laura Marling, maar A Dawn I Remember
heeft ook het lome en bezwerende van de platen van bijvoorbeeld Gillian
Welch.
Net
als alle genoemde zangeressen heeft Holly Arrowsmith geen hele
makkelijke stem, maar de stem van de Nieuw-Zeelandse strijkt toch minder
tegen de haren in dan die van met name Joni Mitchell. Ook de songs op
de tweede plaat van de muzikante uit Auckland maken het je niet altijd
makkelijk. Het zijn persoonlijke songs die de tijd nemen en hierdoor
zeker op het eerste gehoor wat lang voort lijken te slepen. Het voorziet
de songs echter ook van urgentie en van schoonheid, die wat mij betreft
steeds nadrukkelijker aan de oppervlakte komt.
A
Dawn I Remember is de zoveelste uiterst ingetogen vrouwelijke
singer-songwriter plaat die dit jaar is verschenen, maar zowel qua stem
en instrumentatie als qua songs springt Holly Arrowsmith er in positieve
zin uit. Bij dit soort muziek is uiteindelijk allesbepalend of de
muziek je raakt of niet en de songs van Holly Arrowsmith raken mij
zeker. Prachtplaat als je het mij vraagt.
Erwin Zijleman
Je kunt A Dawn I Remember hier beluisteren en kopen:
https://hollyarrowsmith.bandcamp.com/
or listen to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment