De
muzikale carrière van de Amerikaanse singer-songwriter Lori McKenna
heeft tot dusver een bijzonder en opvallend grillig verloop. Haar eerste
platen werden nauwelijks opgemerkt en ook het in 2004 verschenen en
geweldige Bittertown kreeg in eerste instantie nauwelijks aandacht.
Toen
de plaat alsnog werd opgepikt nadat Faith Hill een aantal songs van
Lori McKenna had gecoverd, werd de muzikante uit Stoughton,
Massachusetts, direct geschaard onder de grote beloften in het genre.
Lori McKenna tekende bij een major, maar haar major debuut, Unglamorous
uit 2007, maakte de belofte helaas niet waar.
Lori
McKenna keerde terug naar haar kleine label en leverde in 2011 met
Lorraine een grotendeels genegeerde prachtplaat af. De Amerikaanse
singer-songwriter leek vervolgens weer helemaal uit beeld te verdwijnen,
maar maakte twee jaar geleden indruk met het bijzonder fraaie The Bird
& The Rifle. Onlangs
verscheen de opvolger van deze plaat en direct bij eerste beluistering
van The Tree hoor je dat Lori McKenna de goede vorm van twee jaar
geleden vast heeft weten te houden.
The
Bird & The Rifle ontleende een deel van zijn kracht aan de
trefzekere productie van Dave Cobb en het is dan ook goed nieuws dat de
gewilde producer uit Nashville ook voor The Tree plaats nam achter de
knoppen. The Tree ligt in het verlengde van de terecht geprezen
voorganger en overtuigt met prima songs.
Het
zijn songs die bijzonder fraai zijn ingekleurd door een stel gelouterde
muzikanten, die van Dave Cobb allemaal een eigen een plekje hebben
gekregen in het smaakvolle geluid op de plaat. Het kleurt fraai bij de
voor de country gemaakte stem van Lori McKenna, die steeds nadrukkelijk
op de voorgrond treedt. Het
is een stem die met de jaren aan gevoel aan doorleving heeft gewonnen
en ook op The Tree kan Lori McKenna de strijd met de betere zangeressen
in het genre aan.
Lori
McKenna is in country kringen al lange tijd een gewild songwriter,
heeft een aantal hits van groten op haar naam staan en grossierde de
afgelopen jaren in gerenommeerde prijzen binnen de countrymuziek. The
Tree laat horen waarom dat zo is. De songs van de Amerikaanse
singer-songwriter dringen zich makkelijk op, maar het zijn ook intieme
songs vol diepgang en emotie. In
muzikaal, productioneel en vocaal opzicht klinkt het allemaal geweldig,
maar Lori McKenna schrijft ook nog eens songs die ergens over gaan en
die de persoonlijke thema’s niet schuwen.
The
Bird & The Rifle ontdekte ik pas helemaal aan het eind van 2016 en
was te laat voor mijn jaarlijstje, maar de plaat duikt zeker op tussen
mijn favoriete platen in het genre van de afgelopen jaren.
Ook
The Tree is weer een plaat die ik na een paar keer horen alleen maar
wil koesteren. Lori McKenna heeft misschien niet de flair en de
hitgevoeligheid van de populaire countrypop zangeressen van het moment,
maar ze schrijft songs waar deze zangeressen een moord voor zouden doen
en vertolkt ze met een dosis gevoel waarvan de lichtvoetige countrypop
zangeressen (waar ik overigens een groot zwak voor heb) alleen maar
kunnen dromen. De carrière van Lori McKenna kent zoals gezegd een
grillig verloop, maar met haar laatste twee platen heeft ze een constant
en griezelig hoog niveau bereikt.
Erwin Zijleman
Je kunt The Tree hier beluisteren en kopen:
https://lorimckennama.bandcamp.com/releases
or listen to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment