Ik
heb eind vorig jaar flink wat leuke muziek uit de jaarlijstjes van
anderen gehaald en ook het online zetten van mijn eigen jaarlijstje
heeft weer een aantal hele mooie tips opgeleverd. De mooiste van het stel komt vooralsnog van de band Sugarfoot en luistert naar de titel The Santa Ana.
Sugarfoot
is een Noorse band die al een aantal jaren bestaat en de Bent Sæther
als bekendste lid heeft (al zijn Øyvind Holm en Hogne Galåen de
voormannen van de band). Bent Sæther kennen we natuurlijk van
Motorpsycho, dat dit jaar met The Tower een jaarlijstjesplaat afleverde,
maar kennelijk was er nog tijd over voor een ander project.
Sugarfoot
nam haar vorige plaat op in de Rancho De La Luna studio in Joshua Tree,
California, en dat was zo goed bevallen dat de band terugkeerde naar de
Verenigde Staten. De bijzondere sfeer van de Californische woestijn is
dit keer nog nadrukkelijker aanwezig in de muziek van de Noren, die zelf
het hokje Cosmic Americana hebben bedacht voor hun muziek.
The Santa
Ana ademt nadrukkelijk de sfeer van Joshua Tree in de jaren 70 en de
sfeer van de countryrock uit dezelfde periode. Joshua Tree is de plek
waar Gram Parsons in 1973 zijn laatste adem uitblies en flarden van zijn
muziek klinken door op The Santa Ana, net als flarden van de muziek van
onder andere Crosby, Stills, Nash & Young, The Byrds en The Flying
Burrito Brothers.
Sugarfoot
vermengt de nadrukkelijke invloeden uit de countryrock met gelijke delen
Westcoast pop en 70s psychedelica, waardoor The Santa Ana warmer en
lichtvoetiger klinkt dan de meeste andere platen van Noorse bands.
Met een
muzikale duizendpoot als Bent Sæther aan boord, verwacht je niet dat
Sugarfoot het hier bij laat en dat doet de Noorse band dan ook niet. De
zonnig klinkende countryrock van de band mag af en toe ontsporen en kan
dan alle kanten op schieten. Een
aantal songs op de plaat klinkt Beatlesque (of herinnert aan het
briljante Kontiki van Cotton Mather), maar wanneer Sugarfoot incidenteel
kiest voor muzikaal spierballenvertoon kan de band ook zomaar wat
totaal onverwachte invloeden uit de progrock toevoegen aan haar songs.
Het zijn
uitzonderingen, want over het algemeen genomen is de muziek van de
Noorse band geworteld in de zweverige countryrock zoals die in de jaren
70 werd gemaakt. Door de bijzondere twist die werkelijk ieder moment kan
opduiken is de muziek van de Noorse band echter een stuk spannender dan
de meeste andere muziek van het moment die zich laat inspireren door de
hoogtijdagen van de Amerikaanse countryrock.
Hoe vaker ik
naar The Santa Ana luister, hoe meer bijzondere dingen ik hoor en bij
iedere luisterbeurt zijn de songs van de Noren me weer wat dierbaarder.
De Noorse band komt ook nog eens met bijna 70 minuten muziek op de
proppen, wat het nog knapper maakt dat de plaat in slechts twee weken
werd opgenomen en gemixt in de Californische woestijn.
The Santa
Ana van Sugarfoot laat zich moeiteloos beluisteren als een obscure en
vergeten klassieker uit de jaren 70, maar ook in 2017 klinkt de muziek
van de Noren fris en urgent, wat van The Santa Ana een hele bijzondere
plaat maakt.
Noorwegen
heeft ons vorig jaar heel veel mooie muziek gebracht en die zag ik in
allerlei jaarlijstjes terug (waaronder mijn eigen jaarlijstje). The
Santa Ana van Sugarfoot zie ik vooralsnog maar weinig in deze lijstjes,
maar dat het een jaarlijstjesplaat is, lijkt me inmiddels wel duidelijk. Ik
voeg hem zelf toe aan het lijstje met platen dat mijn jaarlijst
misschien wel had moeten halen, maar helaas net wat te laat werd
ontdekt.
Erwin Zijleman
Je kunt hier naar The Santa Ana luisteren en het album kopen:
https://sugarfoot1.bandcamp.com/album/the-santa-ana
Voor de dubbel LP kun je hier terecht:
https://www.stickman-records.com/shop/sugarfoot-the-santa-ana/
Here's the link to our Spotify Playlist to find out what we are writing about:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment