Ik
was laatst in Parijs en zag tot mijn vreugde dat ook in de Lichtstad de
platenzaken weer als paddenstoelen uit de grond schieten.
In
deze platenzaken puilden de bakken uit met obscuur vinyl uit vervlogen
tijden, maar was het nieuwe jonge Franse talent helaas nauwelijks
vertegenwoordigd.
Ik
kwam daarom vooral thuis met stokoude platen, maar natuurlijk is
Frankrijk ook nog altijd een kweekvijver voor geweldige jonge
(vrouwelijke) singer-songwriters.
Hiervoor
moet je kennelijk niet in de hippe platenzaken van Parijs zijn, maar
wel bij de Nederlandse BLOG Het Chanson Offensief (http://chansonoffensief.nl).
Deze BLOG kwam eerder deze week met een flink aantal geweldige tips op
de proppen en ik weet nu al dat deze de winter voor mij gaan
inkleuren met de klanken die ik in Parijs niet direct tegen kwam.
Mijn
eerste liefde uit het lijstje van het Chanson Offensief is Pomme. Pomme
is een pas 21 jaar oude singer-songwriter uit Parijs, die met À Peu
Près een razend knap debuut heeft afgeleverd.
Pomme
is misschien pas 21, maar ze bulkt van het talent. De singer-songwriter
uit Parijs kan uit de voeten met een heel arsenaal aan instrumenten, is
voorzien van een bijzonder aangenaam, veelzijdig en expressief
stemgeluid, schrijft songs die alle kanten op schieten en heeft
tenslotte een muzikale bagage die je niet verwacht bij iemand van haar
leeftijd.
À
Peu Près bevat 13 voornamelijk Franstalige songs (slechts in één song
kiest Pomme voor het Engels) en ze zijn allemaal even mooi. Het zijn
songs waarin Pomme laat horen dat ze de Britse en Amerikaanse folk uit
de jaren 70 kent, maar de Parijse muzikante kent ook de muzikale
tradities van haar vaderland in het algemeen en het Franse chanson in
het bijzonder. Hiernaast is Pomme een kind van deze tijd en kan ze
genadeloos verleiden met Franse zuchtmeisjespop of met de zomerhit waar
je in de winter zo intens naar verlangt.
À
Peu Près is heel af en toe zwoel en lichtvoetig, maar op het grootste
deel van haar debuut laat Pomme een enorme diepgang horen en overtuigt
ze met songs die nog heel lang door groeien en nieuwe dingen laten
horen.
À
Peu Près is voorzien van een opvallend stemmige en subtiele
instrumentatie vol mooie accenten. Het klinkt allemaal wat
melancholischer dan je van een muzikante van de leeftijd van Pomme zou
verwachten, maar het geeft de songs van de Française ook een bijzondere
sfeer en lading. Die krijgt nog wat extra kracht door de mooie stem van
Pomme, die rijker en volwassener klinkt dan die van gemiddelde 21 jarige
en de songs op À Peu Près voorziet van veel gevoel en intensiteit.
Pomme
is naar verluid groot geworden met de muziek van Joni Mitchell en dat
hoor je af en toe nadrukkelijk op À Peu Près, maar het debuut van Pomme
staat ook met minstens één been in het heden en wisselt duidelijke
invloeden uit het verleden af met fris klinkende en sprankelende songs.
Veel songs zijn behoorlijk ingetogen, maar Pomme heeft soms ook een meer
theatrale kant, maar slaat gelukkig nergens door richting bombast.
Door
de teksten in het Frans zal À Peu Près van Pomme voor de gemiddelde
Nederlandse muziekliefhebber waarschijnlijk een wat hogere drempel
opwerpen dan de gemiddelde Engelstalige singer-songwriter plaat, maar
zet je over eventuele barrières heen en je hoort een plaat van hoog
niveau vol prachtsongs.
Ik
heb zelf een zwak voor de verleidelijke Franse popmuziek, maar de
knappe muziek van Pomme doet veel meer dan verleiden met zoete klanken
en blijft maar verbazen en verrassen. Pomme staat in Frankrijk bekend
als een grote belofte en een al even groot talent en laat op À Peu Près
horen dat dit volkomen terecht is. À Peu Près van Pomme is een plaat om
direct te koesteren en uiteindelijk intens van te houden.
Erwin Zijleman
Je kunt stukjes van 'À Peu Près' hier beluisteren:
https://soundcloud.com/pommeofficial/sets/a-peu-pres-1
Here's the link to our Spotify Playlist: https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment