Het
is december (ten tijde van schrijven, red.) en dat betekent dat het aantal echt interessante nieuwe
releases vanaf nu een aantal weken zeer beperkt zal zijn.
Gelukkig
zijn er de jaarlijstjes van de gerenommeerde en minder gerenommeerde
muziektijdschriften en websites. In de lijstjes van de grotere
muziektijdschriften en websites verwacht ik normaal gesproken niet al te
veel verrassingen en als ze er al zijn kom ik ze meestal tegen in de
onderste regionen van de lijsten.
Het
door mij zeer gewaardeerde Paste Magazine gooit het dit jaar over een
andere boeg en komt op de nummer 1 positie niet alleen met een plaat die
ik gemist heb, maar bovendien met een plaat die op papier alles heeft
waar ik gek op ben. Ik heb dan ook niet lang gewacht met het luisteren
naar Everybody Works van Jay Som en zie de plaat inmiddels ook in mijn
voorlopige jaarlijstje opduiken en stijgen.
Jay
Som is een singer-songwriter uit California, die vorig jaar debuteerde
en aan het begin van 2017 Everybody Works uitbracht. Het alter ego van
Melina Duterte imponeert op deze plaat met tien songs vol avontuur en
eigenzinnigheid.
De
jonge Amerikaanse singer-songwriter laat zich hierbij voor van alles en
nog wat beïnvloeden en schuwt invloeden die stammen uit de tijd waarin
ze nog niet eens geboren was niet. Everybody Works citeert nadrukkelijk
uit de archieven van de jaren 70, 80 en 90, maar pakt er zoveel bij dat
de muziek van Jay Som niet direct te relateren is aan platen uit deze
decennia.
Jay
Som levert met Everybody Works een heerlijke indie-rock plaat af, flirt
nadrukkelijk met invloeden uit de dreampop, shoegaze en postpunk, kiest
over het algemeen voor een aanpak die het hokje lo-fi rechtvaardigt,
maar verleidt ook meedogenloos met nagenoeg perfecte popliedjes. Die
popliedjes zijn soms heerlijk dromerig en honigzoet, maar Jay Som is ook
niet bang voor het wat meer schurende en gruizige werk of voor
vervreemdende klanken en een flinke dosis melancholie.
Everybody
Works springt van de hak op de tak en tovert steeds weer nieuwe
verrassingen uit de hoge hoed. Niet iedereen zal gecharmeerd zijn van
het wispelturige muzikale karakter van Melina Duterte, maar voor mij is
Everybody Works een doos vol mooi versierde chocolaatjes, die de
smaakpapillen op alle mogelijk manieren prikkelen en de bijzondere
ingrediënten niet schuwen.
Jay
Som baant zich op Everybody Works een weg door een aantal decennia
popmuziek en smeedt al het leuks dat ze is tegen gekomen op geheel eigen
wijze aan elkaar op een manier die met twee benen in het heden staat.
Met name de lome en dromerige popliedjes van de muzikante uit California
zijn volstrekt onweerstaanbaar, maar klinken alleen maar extra
verleidelijk door het experiment waarmee ze omgeven zijn.
De
tweede plaat van Jay Som duurt 35 minuten, maar wat gebeurt er in deze
35 minuten veel en wat zorgt Melina Duterte vaak voor muziek waarvan je
alleen maar zielsgelukkig kunt worden. Ik heb nog niet eens gezegd dat
de Amerikaanse alle instrumenten op de plaat zelf heeft ingespeeld en
dat met name haar gitaarwerk van hoog niveau is. Ik heb ook nog niet
gezegd dat Jay Som beschikt over een stem waarvan je alleen maar kunt
houden. Het draagt allemaal bij aan de schoonheid en toverkracht van
Everybody Works.
Ik
beluister Everybody Works van Jay Som inmiddels voor de zoveelste keer
en weer hoor ik andere invloeden en nieuwe dingen. Er is geen hokje te
bedenken waarin deze plaat past. Jay Som springt van genre naar genre en
maakt ook nog eens popliedjes om van te watertanden. Goed gezien van
Paste Magazine.
Erwin Zijleman
Je kunt Everybody Works hier beluisteren en kopen:
https://jaysom.bandcamp.com/album/everybody-works
Luister hier naar de WoNoBlog Playlist:
https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment