Het
is moeilijk voor te stellen dat het inmiddels al weer meer dan 18 jaar
geleden is dat ik compleet van mijn sokken werd geblazen door Drag
Queens In Limousines van Mary Gauthier.
De
singer-songwriter uit New Orleans, Louisiana, imponeerde op haar tweede
plaat met songs met zoveel emotie en doorleving dat luisteren soms pijn
deed.
Drag
Queens In Limousines staat inmiddels in de boeken als klassieker, maar
als ik luister naar alle platen die Mary Gauthier sindsdien heeft
gemaakt, moet ik concluderen dat het misschien wel de minst sterke plaat
van Mary Gauthier is.
Het
zegt wat over de torenhoge kwaliteit van de platen die Mary Gauthier
sinds 1999 heeft uitgebracht. Met Trouble & Love deed de
singer-songwriter uit New Orleans er bijna vier jaar geleden nog een
schep bovenop en leverde ze haar beste plaat tot dusver af. Het is een
plaat die nu stevige concurrentie krijgt van Rifles & Rosary Beads,
dat in meerdere opzichten imponeert.
Ook
Rifles & Rosary Beads ontleent een belangrijk deel van zijn kracht
aan de geweldige stem van Mary Gauthier. Het is een stem die de
afgelopen 18 jaar alleen maar mooier is geworden. Op Drag Queens In
Limousines had Mary Gauthier nog een flinke snik in haar stem, maar de
afgelopen jaren is ze wat meer ingetogen gaan zingen. Het is gelukkig
niet ten koste gegaan van de hoeveelheid emotie en doorleving in de stem
van de Amerikaanse singer-songwriter, waardoor ook Rifles & Rosary
Beads je weer onmiddellijk bij de strot grijpt.
Alleen
de geweldige vocalen maken van Rifles & Rosary Beads al een
prachtplaat, maar er valt nog veel meer te genieten op de nieuwe plaat
van Mary Gauthier. Ook dit keer is de instrumentatie subtiel en
ingetogen, maar de stemmige klanken zitten ook vol mooie details en met
name de bijdragen van mondharmonica en viool snijden door de ziel.
En
dan zijn er ook nog de indringende verhalen op de plaat. Mary Gauthier
schreef een aantal songs op de plaat met oorlogsveteranen en werkte
hiernaast samen met gelouterde collega's als Beth Nielsen Chapman. Mary
Gauthier vertelde op haar eerste platen vooral over de eigen ellende in
haar leven (en ellende was er volop in de eerste 35 jaar van haar
leven), maar focust nu op het leven van oorlogsveteranen en hun
nabestaanden in de Verenigde Staten.
Het
zijn mensen die ongewild een oorlog in zijn gesleept, maar na terugkeer
aan hun lot werden overgelaten. Iets wat ook gebeurt met de
nabestaanden van militairen die niet levend terugkeerden uit Irak of
Afghanistan. Het zijn verhalen vol ellende en als iemand deze verhalen
kan vertellen is dat Mary Gauthier wel.
Het
geeft Rifles & Rosary Beads een bijzondere lading en een enorme
intensiteit. Ik ging er eerlijk gezegd van uit dat Mary Gauthier haar
creatieve piek had bereikt met Trouble & Love uit 2014, maar de lat
kan nog een stukje hoger.
Rifles
& Rosary Beads is in vocaal en instrumentaal opzicht een
imponerende plaat, maar staat ook nog eens vol verhalen die iets met je
doen. Mary Gauthier is misschien niet wereldberoemd, maar is in haar
genre momenteel onaantastbaar.
Erwin Zijleman
Here's the link to our Spotify Playlist to find out what we are writing about: https://open.spotify.com/user/glazu53/playlist/6R9FgPd2btrMuMaIrYeCh6?si=KI6LzLaAS5K-wsez5oSO2g
No comments:
Post a Comment