Jolie
Holland groeide op in het diepe zuiden van de Verenigde Staten
(Houston, Texas), maar vergaarde haar eerste muzikale roem vanuit het
Canadese Vancouver, waar ze samen Samantha Parton de band The Be Good
Tanyas formeerde.
Aangevuld
met Frazey Ford en Trish Klein leverde de band in 2001 een zeer
memorabel en succesvol debuut af (Blue Horse). Jolie Holland had de band
inmiddels al weer verlaten en koos voor een solocarrière in de
Verenigde Staten.
Dat
leverde tussen 2003 en 2014 een handvol geweldige platen op, met The
Living And The Dead uit 2006 en Wine Dark Sea uit 2014 als mijn
persoonlijke favorieten. In mijn recensie van de laatstgenoemde plaat
gunde ik Jolie Holland zelfs een standbeeld voor haar platen en daar sta
ik nog steeds achter.
Het
was een tijd stil rond de Amerikaanse singer-songwriter, maar vorige
week lag er gelukkig weer een nieuwe plaat van Jolie Holland in de
winkel. Op Wildflower Blues doet Jolie Holland het voor de afwisseling
eens niet in haar uppie, maar werkt ze samen met Samantha Parton, met
wie ze in 1999 The Be Good Tanyas formeerde. Het levert een hele
bijzondere en verrassend sterke plaat op.
Op
Wildflower Blues maken Jolie Holland en Samantha Parton bijzonder
ingetogen, intieme, donkere en broeierige muziek. Het is laid-back
muziek die diep is geworteld in de soul, gospel, blues, jazz en folk van
het zuiden van de Verenigde Staten en die direct beelden van snikhete
veranda’s aan de Mississippi op het netvlies tovert.
Wildflower
Blues is een bijzonder ingetogen, maar ook verrassend subtiele plaat.
De instrumentatie kabbelt zachtjes op de achtergrond en dringt zich
slechts incidenteel op met mooie pianoloopjes of wonderschone
gitaarlijnen van Jolie Holland, Samantha Parton en Paul Rigby, die
tekent voor de bijdragen van de fuzz guitar.
Het
tempo op Wildflower Blues ligt over het algemeen genomen uiterst laag,
wat het lome karakter van de muziek op de plaat alleen maar versterkt.
Wat geldt voor de instrumentatie, geldt overigens ook voor de vocalen op
de plaat. Ook deze slepen zich vaak langzaam voort en zijn over het
algemeen fluisterzacht. Het zorgt voor een hele bijzonder sfeer.
Wildflower
is een intieme en wonderschone plaat, maar het is ook een donkere en
dreigende plaat. Het is een plaat die op de achtergrond snel zal
vervliegen, maar bij aandachtige beluistering is de impact van
Wildflower Blues bijna beangstigend groot. Jolie Holland en Samantha
Parton hebben een plaat gemaakt die je langzaam maar zeker compleet
opslokt, of je dat nu wilt of niet.
Tijdens
dit proces worden de gitaarlijnen op de plaat alleen maar mooier en
mistiger en kruipen de fluisterzachte vocalen steeds dieper onder de
huid. Het zorgt er voor dat Wildflower Blues snel transformeert van een
mooie en intieme plaat met traditioneel klinkende rootsmuziek tot een
plaat die je niet meer wilt missen en die je bij iedere nieuwe
beluistering nog wat dieper raakt.
In
de eigen songs en vertolkingen van songs van onder andere Townes van
Zandt en Bob Dylan bouwen Samantha Parton en Jolie Holland keer op keer
de spanning genadeloos op, tot het moment dat je als luisteraar bijna
bezwijkt.
Wildflower
Blues is waarschijnlijk geen plaat die hele volksstammen aanspreekt,
maar een ieder die een zwak heeft voor broeierige klanken en bezwerende
vocalen kan de plaat van Jolie Holland en Samantha Parton wel eens in
zijn of haar jaarlijstje zien opduiken. Rijk en beroemd gaat Jolie
Holland er niet mee worden, maar dat standbeeld verdient ze na deze
bijzonder mooie en indringende plaat nog wat meer.
Erwin Zijleman
Je kunt hier naar 'Wildflower Blues' luisteren:
https://www.youtube.com/watch?v=sXndlJ_WV4I
No comments:
Post a Comment