Het
titelloze debuut van de Ierse multi-instrumentalist en
singer-songwriter Brigid Mae Power krijgt in Engeland en de Verenigde
Staten redelijk veel aandacht, maar lijkt vooralsnog geruisloos aan
Nederland voorbij te gaan.
Zonde,
want de muzikante uit Galway, die overigens werd geboren in Londen en
momenteel veel tijd doorbrengt in New York, heeft een buitengewoon
intrigerend debuut afgeleverd. Laten we hopen dat een Nederlandse
release wat gaat helpen, want dit debuut is te bijzonder om te laten
liggen
Het
is een debuut dat nadrukkelijk doet denken aan de platen die Joni
Mitchell een aantal decennia geleden maakte, maar Brigid Mae Power heeft
zich ook zeker laten beïnvloeden door de muziek van Britse muzikanten
als The Cocteau Twins, This Mortal Coil en P.J. Harvey.
Het
zijn invloeden die moeilijk met elkaar te verenigen lijken, tot je naar
het fascinerende debuut van Brigid Mae Power luistert. Haar debuut
bevat acht tracks, waarvan de meeste bovengemiddeld lang zijn. Het zijn
zich langzaam voortslepende tracks vol invloeden uit de folk en
psychedelica van weleer, welke door Brigid Mae Power worden voorzien van
de vocalen waar het 4AD label in de jaren 80 en 90 het patent op had.
Het is een unieke combinatie van invloeden, die dan ook een uniek geluid
oplevert.
Brigid
Mae Power maakt muziek die niet van deze tijd lijkt, maar het is ook
muziek die in het verleden niet werd gemaakt. Zeker bij eerste
beluistering is het even wennen aan het lage tempo, aan het bijzondere
geluid van de plaat en zeker aan de bijzondere vocalen, maar wanneer je
eenmaal bent gevallen voor de bijzondere muziek van Brigid Mae Power
heeft dit debuut een hele bijzondere en bezwerende uitwerking.
Het
is bijzonder hoe de vocalen van de Ierse muzikante steeds het randje
opzoeken. Het zijn vocalen die bij flink wat mensen tegen de haren in
zullen strijken, maar ik vind het persoonlijk prachtig. Het zijn zoals
gezegd vocalen die herinneren aan de hoogtijdagen van bands als Cocteau
Twins en This Mortal Coil, maar Brigid Mae Power raakt ook aan een oude
folkie als Karen Dalton of aan de 90s cultheldin Mary Margaret O’Hara,
wiens debuut en meteen ook zwanenzang bij iedereen in de platenkast zou
moeten staan.
Zeker
wanneer Brigid Mae Power de instrumentatie uiterst sober houdt is het
allemaal niet makkelijk, maar ach wat is het mooi wanneer je je eenmaal
hebt opengesteld voor deze bijzondere plaat. Ik geef eerlijk toe dat ik
deze plaat ook niet iedere dag op zet, maar als de tijd er rijp voor
is, is het intens genieten. Keer op keer.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'I Left Myself For A While':
https://www.youtube.com/watch?v=gaU-1Qoj8n4
No comments:
Post a Comment