Kid Face van Samantha
Crain verscheen vorig jaar al in de Verenigde Staten en kon daar rekenen
op zeer positieve recensies. Inmiddels heeft de plaat gelukkig ook een
Nederlandse release gekregen en ik voorspel dat de singer-songwriter uit
Shawnee, Oklahoma, ook hier warm onthaald zal gaan worden. Samantha
Crain, die over Indiaans bloed beschikt, slaagt er op haar tweede plaat
immers in om traditionele rootsmuziek te maken die op een of andere
manier toch modern klinkt. Dat hoor je nog niet direct in de
openingstrack die een redelijk standaard countrygeluid laat horen, maar
de tracks die volgen laten een veel opvallender geluid horen. Dat geluid
wordt voor een belangrijk deel bepaald door de bijzondere stem van
Samantha Crain, die wat mij betreft klinkt als Lorde die haar nieuwe
plaat in Nashville heeft opgenomen (maar andere vergelijkingen zijn ook
denkbaar). Kid Face staat vol met intieme popliedjes met voornamelijk
invloeden uit de folk, maar verrassende uitstapjes zijn nooit ver weg.
Het zijn broeierige popliedjes die, wederom vooral dankzij de stem van
Samantha Crain, vol emotie zitten, maar het zijn ook popliedjes die
opvallen door een sobere maar bijzonder stemmige en vaak wat beklemmende
instrumentatie. Samantha Crain maakt luisterliedjes die direct de
aandacht trekken, maar het zijn ook luisterliedjes die hun geheimen
uiteindelijk maar mondjesmaat prijs geven. Voor de productie deed
Samantha Crain een beroep op de ervaren John Vanderslice, die er een
warm en sfeervol geheel van heeft gemaakt. De instrumentatie op de plaat
is nergens overdadig, maar Kid Face klinkt ook zeker niet kaal. Qua
instrumentatie moest ik zo af en toe aan Mazzy Star denken, al maakt
Samantha Crain totaal andere muziek dan een van mijn favoriete bands
aller tijden. Laten we het er maar op houden dat de instrumentatie op
Kid Face fraai en uiterst doeltreffend is. Het is in ieder geval een
instrumentatie die prachtig past bij de unieke stem van Samantha Crain.
Het is een stem waarvan je moet houden (en ik weet zeker dat lang niet
iedere lezer van deze recensie er van zal houden), maar als de stem je
raakt is kippenvel vrijwel een garantie, weet ik inmiddels uit eigen
ervaring. Samantha Crain schrijft niet alleen bijzondere songs, maar
vertelt ook verhalen die ergens over gaan. De Amerikaanse
singer-songwriter heeft geen goede ervaringen met mannen en het geloof
en maakt van haar hart geen moordkuil. Het maakt van Kid Face zeker geen
vrolijke plaat, maar acht wat is het mooi. Kid Face van Samantha Crain
kwam ik eind vorig jaar tegen in een aantal obscuurdere jaarlijstjes en
daarin misstaat de plaat zeker niet. Samantha Crain was vorig jaar een
van de sensaties tijdens het invloedrijke South By Southwest (SXSW)
festival in Austin en is dit jaar hopelijk één van de rootssensaties van
het jaar in Nederland, al doe je de Amerikaanse met alleen het label
roots nog wel wat tekort. Eindconclusie: een bijzondere en bijzonder
mooie plaat, die ik koester en voorlopig blijf koesteren. Tip: luister
zeker niet alleen naar de eerste track, pas hierna wordt Kid Face het
meesterwerk dat het is.
Erwin Zijleman
No comments:
Post a Comment