Ik had tot dusver niet zo heel veel met de platen van de Ierse singer-songwriter Imelda May.
De
muzikante uit Dublin imponeerde op haar tot dusver verschenen platen
absoluut met haar soulvolle strot, maar in muzikaal opzicht vond ik het,
mede dankzij haar zwak voor 80s new wave en rockabilly, allemaal net
wat te lichtvoetig of te pompeus.
Er was
helaas een liefdesbreuk voor nodig om Imelda May in een andere richting
te bewegen. Het einde van haar huwelijk heeft Imelda May geïnspireerd
tot een heuse breakup plaat en wie kan deze mooier produceren dan de
gelouterde T-Bone Burnett?
De
Amerikaanse topproducer heeft de nieuwe plaat van Imelda May prachtig
ingekleurd en heeft de Ierse singer-songwriter een andere plaat laten
maken dan we van haar gewend zijn.
Voor
de fraaie inkleuring van Life. Love. Flesh. Blood kon T-Bone Burnett
uiteraard een beroep doen op muzikanten die het liefdesverdriet van
Imelda May op zeer doeltreffende wijze uit hun instrumenten kunnen laten
komen.
Het
gitaarwerk van topgitaristen als Marc Ribot en T-Bone Burnett, de piano
van Patrick Warren, het orgel van Carl Wheeler en de drums van Jay
Bellerose zijn zoals altijd prachtig en leggen een bijzonder fraaie
basis waarop Imelda May kan schitteren.
Dat
schitteren laat ze overigens ook nog over aan Jools Holland die los mag
gaan op zijn piano en voor Jeff Beck, die tekent voor het meest
indrukwekkende gitaarspel op de plaat.
Imelda
May was op haar vorige platen niet vies van bombast, maar manifesteert
zich op Life. Love. Flesh. Blood als een crooner van formaat. Het einde
van haar huwelijk is haar overduidelijk niet in de koude kleren gaan
zitten. In
veel van de teksten staan liefdesverdriet en hartzeer centraal en zingt
Imelda May met flink wat emotie en gevoel. Dat doet ze in een aantal
tracks opvallend ingetogen, maar Imelda May gaat ook een paar keer
helemaal los.De
stem van de Ierse singer-songwriter doet nog altijd wat denken aan die
van Chrissie Hynde, maar is soulvoller en veel krachtiger.
Life.
Love. Flesh. Blood staat vol met aansprekende songs en het zijn songs
die vol passie worden vertolkt. Dat laatste is uitsluitend de verdienste
van Imelda May zelf, maar zonder T-Bone Burnett was Life. Love. Flesh.
Blood nooit zo’n bijzondere plaat geworden.
De
Amerikaanse producer heeft de plaat voorzien van een traditioneel
aandoend rootsgeluid dat beelden van duistere en broeierige nachtclubs
aan de oevers van de Mississippi op het netvlies tovert. Imelda May is
in deze nachtclubs de zangeres en zingt al het leed dat haar is
overkomen op indrukwekkende wijze van zich af.
Op
hetzelfde moment heeft T-Bone Burnett hier en daar ook een randje Phil
Spector en een randje Motown toegevoegd aan de plaat, wat Life. Love.
Flesh. Blood voorziet van veel dynamiek, wat weer prachtig past bij alle
dynamiek in de stem van de Ierse singer-songwriter.
Ik had
zoals gezegd tot dusver niet zo heel veel met de platen van Imelda May,
maar Life. Love. Flesh. Blood is in alle opzichten een prachtplaat.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar songs van het album:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLxKHVMqMZqUSImTiQ0-cJ7W7TFI4FFllR
No comments:
Post a Comment