De Canadese singer-songwriter Leslie Feist leek tien jaar geleden, op het in commercieel opzicht zeer geslaagde The Reminder, nog te kiezen voor de honingzoete en hitgevoelige pop,
maar koos op het na een stilte van vier jaar verschenen Metals gelukkig
weer voor een wat avontuurlijker geluid, al waren haar lieflijke
popliedjes bij de juiste dosering ook niet te versmaden.
Voor
opvolger Pleasure heeft Leslie Feist bijna zes jaar de tijd genomen. Het
levert haar meest avontuurlijke plaat tot dusver af en het is een plaat
die aansluit bij de avontuurlijke bands uit de Toronto scene (onder wie
het geweldige Broken Social Scene) waarin ze ooit op jonge leeftijd
opdook.
Feist
betoverde tien jaar geleden misschien nog met lekker in het gehoor
liggende popliedjes met een flinke suikerlaag, maar kiest nu voor een
betrekkelijk kaal en rauw geluid en behoorlijk ingetogen en soms zelfs
bijna verstilde songs.
De
instrumentatie op Pleasure mag best kaal worden genoemd. Zeker in de
eerste tracks staan eenvoudige en opvallend rauw klinkende
gitaarakkoorden centraal. Het zijn soms wat bluesy aandoende
gitaarakkoorden, die bij mij vooral associaties oproepen met de eerste
twee platen van PJ Harvey.
De
rauwe en vaak eenvoudige akkoorden staan lijnrecht tegenover de warme,
soms in meerdere lagen opgenomen vocalen van Feist, wat een fraai
contrast oplevert. Voor de verdere inkleuring wordt hier en daar wat
sprookjesachtige elektronica of soms wat basale percussie ingezet, maar
veel is het niet, buiten de enkele keer dat een compleet koor opduikt of
Jarvis Cocker een spoken word bijdrage levert.
Door
het gitaarwerk had ik onmiddellijk associaties met de eerste albums van
PJ Harvey, maar ook de songs en de vocalen van Feist doen op Pleasure
meer dan eens denken aan de vroege platen van de Britse muzikante.
Waar
de zoete en kleurrijke popliedjes van Leslie Feist zich in het verleden
snel en genadeloos opdrongen, is Pleasure een plaat die tijd vraagt. Op
het eerste gehoor is het een wat rommelig klinkende plaat vol songs die
flink tegen de haren instrijken en zeker niet direct blijven hangen.
Ik
denk dan ook dat veel liefhebbers van het oudere werk van Feist
teleurgesteld zullen afhalen, maar ik ben zelf, zeker na enige
gewenning, behoorlijk onder de indruk van de nieuwe plaat van de
Canadese singer-songwriter.
Zeker
bij beluistering met de koptelefoon vallen naast de rauwe gitaaruithalen
en de mooie vocalen ook de nodige details op en verder blijken de
nieuwe songs van Feist te groeien wanneer je Pleasure vaker hoort. Feist
produceerde het album samen met de al even geheimzinnige Mocky en de
Franse producer Renaud Letang, die flink buiten de lijntjes mogen
kleuren, wat pas na enige gewenning effect sorteert.
Waar
bij eerste beluistering vooral de wat rauwe en rommelige klanken (en
zelfs een sample van metal band Mastodon) het meest in het oor springen,
hoor je bij herhaalde beluistering toch ook voldoende van de intieme
folkliedjes waarmee Leslie Feist ooit opdook. Zo zacht en zoet als
vroeger zijn ze niet, maar boeiend is de nieuwe plaat van Feist
absoluut.
Pleasure
is een plaat die respect afdwingt vanwege de keuze voor een bijzonder
nieuw en wat tegendraads eigen geluid, maar het blijkt al snel ook een
plaat vol mooie en eigenzinnige popliedjes. Leslie Feist is lang
weggeweest, maar maakt nog altijd muziek die er toe doet. Sterker nog,
Pleasure is misschien wel haar beste plaat tot dusver, al zal het in de
meeste gevallen even duren voor je er zo over denkt.
Erwin Zijleman
Je kunt hier op Soundcloud luisteren naar Pleasure:
https://soundcloud.com/feist-1/pleasure
No comments:
Post a Comment