De uit
Nieuw-Zeeland afkomstige Ella Yelich-O'Connor is net 16 als op
Soundcloud haar eerste EP opduikt, The Love Club. Sindsdien kennen we
Ella Yelich-O'Connor als Lorde.
Nog geen jaar later is Lorde dankzij de hitsingle Royals een wereldster en imponeert ze met haar debuut Pure Heroine.
Het
debuut van Lorde viel dankzij de aanstekelijke singles in de smaak bij
een breed publiek, maar bleek dankzij de eigenzinnige onderlaag ook
interessant voor muziekliefhebbers die normaal gesproken hun neus
ophalen voor popprinsessen.
Met
Pure Heroine deed Lorde wat Lana del Rey eerder deed; schaamteloos
commerciële popmuziek maken die ook in artistiek opzicht interessant is.
Het is vervolgens de vraag hoe het verder gaat met een muzikante die
creatief en eigenzinnig is, maar ook een potentiële goudmijn voor de
platenmaatschappij die haar onder contract heeft staan. Lana del Rey,
die 10 jaar ouder is dan Lorde, bleef verrassend overeind, maar lukt dit
een meisje dat de tienerjaren nog maar net ontgroeid is ook?
Lorde
keert iets minder dan vier jaar na haar debuut terug met Melodrama. De
studio in Auckland werd voor de tweede plaat verruild voor een studio in
New York, waar een heel legioen aan hippe producers op de
Nieuw-Zeelandse popprinses stond te wachten. Het
zijn de producers die hebben gesleuteld aan het geluid van Taylor
Swift, Rihanna, Beyonce en Justin Bieber en (helaas) ook hun sporen
hebben nagelaten op de tweede plaat van Lorde.
Melodrama
klinkt op het eerste gehoor minder spannend en minder eigenzinnig dan
Pure Heroine en lijkt gezwicht voor het grote geld. Je kunt het de
piepjonge Lorde nauwelijks kwalijk nemen, maar bij eerste beluistering
was ik toch vooral teleurgesteld.
Melodrama
kwam echter tot leven toen ik de plaat met de koptelefoon beluisterde.
Natuurlijk klonk de plaat nog steeds hitgevoelig en domineerde de pure
pop, maar dat was op Pure Heroine niet anders. Het debuut van Lorde
beschikte uiteindelijk over een dubbele bodem en dat is op de tweede
plaat van Lorde niet anders.
De
vroegrijpe tiener van vier jaar geleden is getransformeerd in een jonge
vrouw die ook de schaduwkanten van de liefde heeft ervaren en van haar
hart geen moordkuil maakt. Het geeft de lichtvoetige popliedjes van
Lorde een bijzondere lading. Ook in vocaal opzicht klinkt de
Nieuw-Zeelandse gelukkig nog steeds anders dan de meeste van haar
soortgenoten, wat ook Melodrama weer iets rauws en oorspronkelijks
geeft.
Lorde
is op haar tweede plaat in het keurslijf van de radiovriendelijke
popmuziek gedrongen, maar heeft gelukkig ook nog genoeg ruimte gekregen
om hier aan te ontsnappen. Ook de songs op Melodrama zitten nog vol
verrassende wendingen en ook dit keer is de onderlaag donker en
avontuurlijk.
In het
begin was ik nog even afgeleid door de aanstekelijke refreinen en de
dansvloer beats, maar als je daar eenmaal aan gewend bent, openbaart
zich, met name bij beluistering met de koptelefoon, een fascinerend
muzikaal landschap waarin Lorde laat horen dat ze nog steeds de
getalenteerde en heerlijk eigenzinnige muzikante van vier jaar geleden
is.
De
Nederlandse muziekpers moet er helaas niet veel van hebben, maar ik zie
inmiddels ook de nodige zeer lovende recensies opduiken. Het zijn
recensies waar ik me volledig in kan vinden. Lorde is misschien in een
keurslijf gedrongen, maar ontworstelt zich keer op keer aan dit
keurslijf als Houdini in zijn beste dagen. Hele knappe plaat.
Erwin Zijleman
Je kunt hier naar 'Green Light' luisteren:
https://www.youtube.com/watch?v=dMK_npDG12Q
No comments:
Post a Comment