Garland
Jeffreys kende ik lange tijd alleen maar van de twee redelijk
succesvolle singles die hij in de jaren 70 (Matador) en jaren 90 (Hail
Hail Rock & Roll) uitbracht.
Inmiddels
ken ik de Amerikaanse singer-songwriter van een prachtig oeuvre, dat in
eerste instantie in de jaren 70, 80 en 90 een aantal hele mooie platen
heeft opgeleverd (met Ghost Writer uit 1977 als mijn persoonlijke
favoriet).
Het
oeuvre van de singer-songwriter uit New York stopte lange tijd in 1997,
maar sinds Garland Jeffreys in 2011 begon aan zijn tweede jeugd
presteert hij gelukkig weer op de toppen van zijn kunnen en is hij
misschien nog wel productiever dan in zijn jonge jaren.
Na
The King Of In Between uit 2011 en Truth Serum uit 2013, is 14 Steps To
Harlem al weer het derde album uit de tweede jeugd van Garland
Jeffreys. Het is wederom een hele sterke plaat, die laat horen dat de
inmiddels 72 jaar oude muzikant nog lang niet versleten is.
14
Steps To Harlem volgt in grote lijnen vrijwel hetzelfde recept als alle
vorige platen van de Amerikaan. De muziek van Garland Jeffreys is
verankerd in de rock ’n roll uit de jaren 50, maar sleept er vervolgens
van alles bij.
De
muzikant uit New York is niet vies van soul en blues, maar verloochent
ook zijn deels Puerto Ricaanse wortels niet. Wanneer invloeden uit de
rhythm & blues domineren schuurt ook 14 Steps To Harlem weer dicht
tegen de platen van Van Morrison aan, maar Garland Jeffreys zaagt ook op
zijn nieuwe plaat weer nadrukkelijk aan de stoelpoten van de Rolling
Stones, raakt af en toe aan de muziek van Springsteen en Southside
Johnny, doet wel wat denken aan de geweldige platen van Ian Hunter en
heeft, zoals altijd, ook een zonnig klinkend reggae deuntje in de
aanbieding.
Ook
14 Steps To Harlem is daarom weer een heerlijke muzikale smeltkroes met
invloeden uit uiteenlopende genres, maar de songs van Garland Jeffreys
vallen ook op door al het gevoel dat de Amerikaan in zijn vocalen legt
en door de bijzondere verhalen die hij vertelt.
In
het verleden waarin dit vaak verhalen waarin misstanden in de
Amerikaanse samenleving (en met name racisme) meedogenloos aan de kaak
werden gesteld. Op zijn nieuwe plaat blikt Garland Jeffreys vooral terug
op zijn leven in New York, op zijn bijzondere muzikale carrière en op
alle collega muzikanten die ons inmiddels ontvallen zijn, waaronder Lou
Reed, wiens Waiting For The Man een fraaie vertolking krijgt (de beste
van de wat overbodige covers op de plaat).
Hopelijk
kan Garland Jeffreys nog een tijdje mee, want ook 14 Steps To Harlem is
weer een plaat die makkelijk overtuigt met tijdloze popsongs vol emotie
en urgentie en een instrumentatie vol vakmanschap, die zowel in de wat
stevigere songs als in de sfeervolle ballads goed tot zijn recht komt.
Garland
Jeffreys is zeker niet de enige ouwe rot die nog uitstekende platen
maakt, maar vergeleken met de meeste van zijn leeftijdsgenoten is hij
nog verrassend goed bij stem. Het geeft 14 Steps To Heaven hopelijk het
zetje in de rug dat nodig is om deze plaat de aandacht te geven die de
muziek van Garland Jeffreys zo verdient, want ook 14 Steps To Heaven is
weer een grootse plaat.
Erwin Zijleman
Je kunt hier naar '14 Steps To Harlem' luisteren:
https://www.youtube.com/watch?v=4HGNM45L63A
No comments:
Post a Comment