De Israëlische
muzikant Oren Lavie leverde precies tien jaar geleden met The Opposite
Side Of The Sea een wonderschone, maar helaas nauwelijks opgemerkte,
plaat op.
Toen een paar maanden
geleden bijna uit het niets zijn nieuwe plaat Bedroom Crimes opdook,
ging ik er van uit dat ik een aantal platen had gemist, maar dat blijkt
niet het geval.
De via Tel Aviv,
New York en Berlijn in Los Angeles terecht gekomen muzikant heeft ook
een bloeiende carrière als schrijver (onder andere van geweldige
kinderboeken) en als (toneel)regisseur en kwam de afgelopen tien jaar
kennelijk niet toe aan het maken van muziek. Met Bedroom Crimes is Oren Lavie echter terug als muzikant en heeft hij wederom een hele mooie plaat afgeleverd.
Bedroom
Crimes opent prachtig. Mooie, klassiek aandoende, pianoklanken
begeleiden de wat hese stem van Oren Lavie, die vervolgens gezelschap
krijgt van niemand minder dan Vanessa Paradis. Het is een opener die de
lat hoog legt voor de rest van de plaat, waarop Oren Lavie het (helaas)
zonder Vanessa Paradis moet doen.
Ook
zonder de verleidelijke vocalen van de Franse zangeres blijft Oren Lavie
echter makkelijk overeind. Bedroom Crimes overtuigt met een
wonderschone en vooral stemmige instrumentatie, waarin mooie
pianoklanken en flink wat strijkers het klankentapijt domineren. Het
past prachtig bij de bijzondere stem van Oren Lavie, die in de meest
ingetogen momenten raakt aan de vocalen van David Sylvian, maar minstens
net zo vaak opschuift richting de wat toegankelijkere en minstens even
mooie vocalen van Chris Rea.
Als
liefhebber van vrouwenstemmen, vind ik de openingstrack van Bedroom
Crimes het mooist, maar ook de rest van de plaat houdt mijn aandacht
moeiteloos vast. Ondanks het feit dat Oren Lavie vaak hetzelfde recept
gebruikt voor zijn songs, dringt Bedroom Crimes zich genadeloos op. De
instrumentatie op de plaat is buitengewoon smaakvol en ook de stem van
de Israëlische muzikant houdt je nadrukkelijk bij de les.
Bedroom
Crimes is een plaat die het uitstekend doet op lome zondagochtend of
late avonden en betovert met prachtige klanken en een stem vol warmte en
gevoel. Het inzetten van een klassiek aandoende orkestratie is zeker
niet nieuw in de popmuziek, maar toch klinkt de muziek van Oren Lavie
net weer wat anders dan die van de meeste van zijn soortgenoten.
Bedroom
Crimes is een plaat vol beeldende klanken, die verder worden opgetild
door de verhalen die Oren Lavie vertelt. Het zijn klassiek aandoende
klanken die zijn verrijkt met invloeden uit de chamber pop en de
(Franse) filmmuziek en hier en daar verder worden opgetuigd met veel
moderner klinkende elektronica of een snufje jazz.
In
eerste instantie is Bedroom Crimes vooral een plaat die de ruimte
voorziet van bijzonder aangename, gloedvolle en wonderschone klanken,
maar de songs van Oren Lavie winnen snel aan kracht en laten steeds meer
kleuren en diepgang horen.
De
plaat die in eerste instantie vooral mijn aandacht trok vanwege de
bijdrage van Vanessa Paradis, is de afgelopen weken snel uitgegroeid tot
een van mijn favorieten van het moment en de rek is er echt nog lang
niet uit. Prachtplaat.
Erwin Zijleman
Je kunt hier naar Bedroom Crimes luisteren en het album kopen:
https://orenlavie.bandcamp.com/
No comments:
Post a Comment