Docks
van de Zweedse singer-songwriter Amanda Bergman kwam ik ergens in een
jaarlijstje tegen met een omschrijving die me nieuwsgierig maakte en/of
in gezelschap van andere platen die me aanspraken (ik weet het eerlijk
gezegd niet meer).
Toen
de eerste noten van de plaat uit de speakers kwamen was ik vrij snel
verkocht, want Amanda Bergman klinkt anders dan de meeste van haar
collega’s en heeft een geluid dat me zeer aanspreekt.
Dat
ligt voor een belangrijk deel aan haar stem die net wat rauwer, warmer
en donkerder klinkt dan die van de meeste andere zangeressen in het
genre.
Het
bijzondere van de stem van Amanda Bergman is dat de rauwe en donkere
accenten zeer subtiel zijn. Heel af en toe hoor je een vleugje Marianne
Faithfull, Nico of zelfs Amanda Lear in de stem van de muzikante uit
Zweden, maar haar stem kan ook warm en toegankelijk of krachtig en
emotievol klinken, zodat ik bij beluistering van Docks zowel associaties
heb met de platen van Andrea Schroeder als met de geweldige eerste
soloplaten van Maria McKee, om het namen noemen maar eens tot twee te
beperken.
Docks
is niet alleen in vocaal opzicht een opvallende plaat, maar
onderscheidt zich ook met de instrumentatie van de concurrentie. Amanda
Bergman heeft haar solodebuut met hulp van leden van de band Amason
(waarvan Amanda Bergman ook de zangeres is) en Kristian Mattsson (aka
The Tallest Man on Earth) voorzien van een geluid dat zowel doet denken
aan warme zomeravonden als aan een warm houtvuur in de Scandinavische
winter.
Het
is een geluid dat is te omschrijven als veelzijdig en gloedvol en het
is bovendien een geluid dat de popliedjes van Amanda Bergman zowel iets
aanstekelijks als iets intrigerends geeft. En het kan alle kanten op
schieten, want het ene moment hoor je indringende roots en het volgende
moment 80s pop of een deuntje dat ook van Fleetwood Mac had kunnen zijn
(en dat is voor mij altijd een pre).
Docks
is zowel vanwege de vocalen als de instrumentatie een opvallende plaat,
maar het is de combinatie van de twee die Docks zo’n mooie en
bijzondere plaat maakt. Muziek en stem weten elkaar immers op bijzonder
fraaie wijze te versterken. Docks is hierdoor een plaat die direct bij
eerste beluistering als een warme deken om je heen valt, maar het is ook
een plaat die nog heel lang beter en aangenamer wordt bij nieuwe
beluistering.
Op
het eerste gehoor vond ik het allemaal vooral heel erg aangenaam en
sfeervol, maar inmiddels schuurt Amanda Bergman met Docks toch ook tegen
de grens van mijn jaarlijstje aan. Heerlijke plaat voor de donkere
dagen, maar als je hem een paar keer hebt gehoord is Docks er
een die het hele jaar door gekoesterd kan worden.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'Falcons':
https://www.youtube.com/watch?v=cq5DKVwwFqY
No comments:
Post a Comment