De Britse
band Wolf People bestaat inmiddels ruim tien jaar en brengt sinds 2010
platen uit. Het zijn platen die ik voorbij heb zien komen in (over het
algemeen zeer positieve) recensies en die ik in een aantal gevallen
zelfs in handen heb gehad, maar tot voor kort was ik er nog niet toe
gekomen om te luisteren naar de muziek van de band uit Bedford.
Daar leek
het eind vorig jaar verschenen Ruins niets aan te gaan veranderen, maar
sinds ik de plaat bij toeval beluisterde ben ik flink in de ban van de
muziek van Wolf People.
Ruins laat
zich immers beluisteren als een omgevallen platenkast en het is een
platenkast die verdacht veel lijkt op de platenkast die ik in mijn
jongere jaren op mijn kamer had staan.
Wolf People
vermengt op haar nieuwe plaat op fascinerende wijze invloeden uit de
folk, progrock, psychedelica en hardrock en sluit met haar muziek aan
bij flink wat van mijn voormalige favoriete bands.
Zo ben ik
wanneer een dwarsfluit van stal wordt gehaald direct terug bij de beste
platen van Jethro Tull, komt Wolf People op de proppen met gitaarriffs
waarvoor Led Zeppelin en Black Sabbath zich niet zouden hebben
geschaamd, maakt de Britse band geen geheim van haar liefde voor Britse
folk, is het soms net zo onnavolgbaar als Soft Machine of strooit het
met geniale passages als Yes, Genesis of Rush en maakt het ook nog eens
benevelende psychedelische muziek die herinnert aan de jongere jaren van
Pink Floyd.
Het
knappe is dat Wolf People je ruim drie kwartier lang mee terug neemt
naar de jaren 70, maar muziek maakt die geen seconde gedateerd klinkt.
En ook geen seconde verveelt. Het is een kunstje dat Wolf People
deelt met bands als Syd Arthur en Tame Impala, maar vergeleken met de
platen van deze bands is Ruins een stuk veelzijdiger en een stuk
dynamischer.
Ruins is een
plaat die je bij voorkeur met de koptelefoon moet beluisteren, of op
stevig volume uit de speakers moet laten komen, want wat gebeurt er veel
op de nieuwe plaat van de Britse band. Alle songs op de plaat zitten
vol invloeden (ook van recentere datum) en al deze invloeden worden door
Wolf People voortdurend op één hoop gegooid.
Hierdoor kan
Ruins op het ene moment bijna pastoraal folky klinken om je op het
volgende moment omver te blazen met meedogenloze riffs of onnavolgbare
progrock. Wolf People maakt muziek vol hoogstandjes en vol prachtig
gitaarwerk, maar de band schrijft ook nog eens geweldige songs, waardoor
Ruins meer structuur bevat dan je op het eerste gehoor verwacht of in
de jaren 70 gebruikelijk was.
Ik weet
zeker dat als Ruins in de jaren 70 was verschenen het inmiddels een
onbetwiste klassieker was geweest, maar wat nog niet is kan nog komen.
Hoe vaker ik naar Ruins van Wolf People luister, hoe beter en
indrukwekkender de plaat wordt. En waar de plaat me in eerste instantie
vooral mee terug nam naar een ver verleden, staat de plaat inmiddels met
twee benen in het heden en tussen de betere platen van het moment.
Wolf People heeft al met al een fascinerende luistertrip afgeleverd die je nog lang zal heugen. Je bent bij deze gewaarschuwd.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'Ninth Night':
https://www.youtube.com/watch?v=eafkYEXJKg4
No comments:
Post a Comment