Aan het eind van het jaar werkt de redactie van WoNo Magazine traditiegetrouw aan de enige, echte WoNo Magazine. Daarbij vragen we ook wat is jouw absolute favoriete plaat van 2015? Dat kost Erwin moeite, maar het lukt hem wel.
Nu heb ik in het afgelopen jaar een paar keer aan het einde van zijn recensies gelezen: "Dit wordt de plaat van het jaar". Die klopten allemaal niet, want het werd deze, Down To Believing van Allison Moorer. Het toeval wil, dat deze plaat nog niet op dit blog was verschenen. Bij deze dus als nog.
Het is nauwelijks te geloven dat het al weer 17 jaar geleden is dat het debuut van Allison Moorer verscheen.
Alabama Song
uit 1998 bewoog zich nog voor een belangrijk deel op het terrein van de
‘contemporary country’ uit Nashville, maar ook liefhebbers van
alternatieve country-varianten hoorden de potentie van de jongere
Amerikaanse.
Dat kwam er
voorzichtig uit op The Hardest Part uit 2000, maar echt goed was Allison
Moorer voor het eerst op het in 2002 verschenen Miss Fortune.
Twee jaar na
deze plaat verraste Alison Moorer met het stevig rockende The Duel, dat
ik persoonlijk nog altijd koester als de beste plaat van de Amerikaanse
singer-songwriter (maar dat is een mening die zeker niet breed wordt
gedragen).
Allison
Moorer staat sindsdien garant voor kwaliteit, al valt haar
productiviteit helaas wat tegen sinds ze een aantal jaren geleden in het
huwelijk trad met Steve Earle en een kind van hem kreeg.
Dat huwelijk
is inmiddels op de klippen gelopen en ook het moederschap blijkt door
een autistische stoornis bij haar zoon niet makkelijk. Het heeft allebei
zijn sporen nagelaten op Down To Believing, de opvolger van het uit
2010 stammende Crows.
Voor Down To
Believing keerde Allison Moorer terug naar Nashville en deed ze een
beroep op producer Kenny Greenberg; de man die ook haar eerste twee
platen produceerde. Toch ligt Down To Believing niet in het verlengde
van de eerste twee platen van Allison Moorer, al is het maar omdat
Allison Moorer ook op haar nieuwe plaat weer met enige regelmaat kiest
voor een wat steviger geluid.
Veel songs
op de plaat raken aan de countryrock uit de jaren 70 of aan de rootsrock
die Allison Moorer op The Duel omarmde, maar Allison Moorer is ook haar
Nashville roots niet vergeten en overtuigt ook met hartverscheurend
mooie ballads.
Down To
Believing is in muzikaal opzicht een pittige en geïnspireerd klinkende
plaat, wat prima past bij haar al even krachtige stem. In muzikaal en
vocaal opzicht zat het eigenlijk altijd wel goed bij Allison Moorer,
maar wanneer je Down To Believing vergelijkt met haar vorige platen,
klinkt de nieuwe plaat toch anders.
Het heeft
vooral te maken met de kwaliteit van de songs op de nieuwe plaat van
Allison Moorer. Down To Believing is een hele persoonlijke plaat en dat
hoor en voel je. Allison Moorer vertelt op haar nieuwe plaat indringende
verhalen en doet dit met hart en ziel. Het maakt van Down To Believing
een enorm intense plaat.
Die
intensiteit wordt alleen maar groter wanneer in muzikaal opzicht flink
uitgehaald mag worden en ook in vocaal opzicht het gaspedaal helemaal
open mag. Het is de Allison Moorer waar ik van hou, maar nog niet eerder
was het zo goed en gedreven. Na
enkele luisterbeurten vind ik Down To Believing net zo goed als The
Duel, al was die plaat nog net wat rauwer. Het wordt gecompenseerd door
heel veel doorleving en emotie.
Down To
Believing valt zoals gezegd op door geweldige songs, maar ook als
Allison Moorer zicht vergrijpt aan Creedence Clearwater Revival’s Have
You Ever Seen The Rain blijft ze moeiteloos overeind. Het is
veelzeggend.
Overigens
verdienen ook de muzikanten op deze plaat en producer Kenny Greenberg
een eervolle vermelding in deze recensie, want Down To Believing is niet
alleen een uiterst veelzijdige plaat, maar klinkt ook prachtig. Allison
Moorer’s beste plaat tot dusver? Ik denk het eerlijk gezegd wel.
Erwin Zijleman
Je kunt hier luisteren naar 'Down To Believing':
https://www.youtube.com/watch?v=ax5j05KgQow
of kopen op Bol.com
No comments:
Post a Comment